اسباب‌بازی کودکان

اگر بچه کوچکی داشته باشید یک بازی یا اسباب‌بازی کودکانه نه‌تنها می‌تواند ساعت‌ها آن‌ها را سرگرم کند؛ بلکه به تقویت مهارت‌های تفکر انتقادی آن‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. انواع اسباب‌بازی کودکان فرصت‌هایی را برای یادگیری زودهنگام به کودکان ارائه می‌دهند. حتی بازی‌های ساده نیز به آن‌ها کمک می‌کند تا رنگ‌ها را شناسایی کنند، فضاها را بشمارند و هماهنگی دست و چشم و مهارت‌های خود را در حرکت دادن کارت‌ها و قطعات بهبود ببخشند. به‌علاوه، یادگیری اینکه باید صبر کنیم تا نوبتتان برسد، قوانین را رعایت کنیم و به آن‌ها احترام بگذاریم، درس‌های مهمی است که فراتر از بازی كردن کف اتاق نشیمن به بچه‌ها کمک می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا تعدادی از اسباب‌بازی کودکان که می‌تواند شما را نیز با آن‌ها سرگرم کند، بیشتر بشناسیم.

معرفی چند اسباب‌بازی کودکان

منچ – Ludo

اسباب‌بازی کودکان منچ

اسباب بازی منچ یک بازی کودکانه است که در اواخر دوران ویکتوریا و بر اساس بازی هندی باستانی به نام پاچیسی ساخته شده است. نسخه‌های غربی دیگری از پاچیسی مانند Parchís از اسپانیا، Parcheesi از ایالات‌متحده آمریکا و Uckers وجود دارد که همگی شکلی از بازی منچ هستند. در این اسباب‌بازی کودکان، بازیکنان به‌نوبت در جهت عقربه‌های ساعت تاس می‌ریزند و با آوردن عدد 6 بازی برای هر بازیکن شروع می‌شود. بعد از هر پرتاب تاس، بازیکن باید تصمیم بگیرد که کدام مهره خود را حرکت دهد. مهره‌ها به‌سادگی در جهت عقربه‌های ساعت در اطراف مسیری که با عدد تاس مشخص می‌شود حرکت می‌کنند. اگر مهره‌ای نتواند طبق عدد تاس حرکت کند، نوبت به بازی بازیکن بعدی می‌رسد. بازیکنی که تاس 6 بیاورد می‌تواند یک‌بار دیگر هم تاس بریزد. اگر مهره‌ای روی مهره دیگری با رنگ متفاوت قرار بگیرد، آن مهره باید از بازی خارج شود. منچ را می‌توان با حداقل دو و حداکثر چهار بازیکن بازی کرد. هر بازیکن 4 مهره دارد و هر کس که زودتر تمام مهره‌های خود را به خانه برساند برنده بازی است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مارپله – Snakes and ladders

بازی مارپله

مارپله یک بازی رومیزی برای دو یا چند بازیکن است که امروزه به‌عنوان یک بازی کلاسیک و اسباب‌بازی کودکان در سطح جهانی در نظر گرفته می‌شود. منشأ این بازی به هند باستان بازمی‌گردد و بعدها در سال 1890 وارد بریتانیا نیز شده است. این بازی روی یک صفحه بازی با مربع‌های شماره‌گذاری شده و شبکه‌ای انجام می‌شود که تعدادی نردبان و مار روی آن به تصویر کشیده شده است که هرکدام دوخانه در صفحه بازی را به هم متصل می‌کند. هدف‌ بازی این است که بر اساس تاس ریختن، مهره خود را از ابتدا (مربع پایین) تا پایان (مربع بالا) حرکت دهید. بالا رفتن از نردبان به شما کمک می‌کند سریع‌تر به انتهای بازی برسید. اما اگر مهره شما در خانه مارها قرار گیرد؛ به عقب بازمی‌گردید.

این بازی یک مسابقه ساده است که بر اساس شانس محض طراحی شده است و بین کودکان خردسال بسیار محبوب است. نسخه‌ی تاریخی این اسباب‌بازی کودکان ریشه در درس‌های اخلاقی دارد که در آن پیشرفت بازیکن به بالای صفحه نشان‌دهنده داستان پیچیده سفر زندگی با فضایل (نردبان) و رذیلت‌ها (مارها) بوده است…

راز جنگل- Jungleبازی راز جنگل

این بازی بر روی یک صفحه انجام می‌شود و در میان کودکان شرقی بسیار محبوب است. راز جنگل همچنین به‌عنوان بازی جنگل، شطرنج حیوانات، شطرنج جانوران، شطرنج کودکان و شطرنج شرقی نیز شناخته می‌شود. بازی راز جنگل یک بازی استراتژیک بیشتر از دونفر است که نسخه بریتانیایی معروف آن به نام «پادشاه جنگل» اولین بار در دهه 1960 توسط شرکت جان وادینگتون در بریتانیا عرضه شد. راز جنگل جزو دسته بازی فکری است که علاوه بر سرگرم کردن افراد می‌تواند یک ورزش مفید برای مغز نیز باشد و در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مؤثر است. اين اسباب‌بازی کودکان برای گروه سني 7 سال به بالا طراحي شده و بین ٢ تا ٦ نفر قابل‌ اجرا است.

در این بازی هر یک از گنجینه‌هایی که عکس آن‌ها در کارت‌‌های بازی وجود دارد، زیر یکی از درختان جنگل روی صفحه بازی پنهان‌شده است. بازیکنان باید به‌نوبت تاس بریزند و برحسب عدد آن به سمت محل درخت‌ها حرکت کنند. هر بازیکنی که روی خانه درختان قرار بگیرد، می‌تواند به‌صورت خصوصی گنجینه زیر درخت را مشاهده کند و محل و موقعیت آن را به خاطر بسپارد. بازیکنی که از محل درست گنج باخبر شود باید به‌سرعت به سمت قلعه حرکت کند. به‌طوری‌که بازیکنان دیگر را از محل گنجینه مطلع نشوند. اولین بازیکنی که مخفیگاه سه گنجینه را شناسایی کند برنده بازی است.

خرید انواع اسباب بازی دخترانه و پسرانه

دبرنا – Bingo

اسباب‌بازی دبرنا

بازی دبرنا یک نوع بازی شبیه منچ است که رد پای اولین بار در سال 1530 در ایتالیا دیده شد. در قرن هجدهم، این بازی در فرانسه گسترش یافت و در قرن نوزدهم به‌طور گسترده‌ای در آلمان برای اهداف آموزش املا و جدول‌ضرب به کودکان مورداستفاده قرار گرفت که با لوبیا خشک یا هسته‌های تمبر ورق‌های مقوایی بازی می‌شد. در آن زمان ادوین اس. لو که فروشنده یک اسباب‌بازی‌فروشی در نیویورک بود در یک کارناوال مسافرتی در نزدیکی آتلانتا درحالی‌که مشغول تماشای این بازی بود متوجه شد که بازیکنان چقدر درگیر این بازی هیجان‌انگیز هستند. درنتیجه این ایده را با خود به نیویورک برد و در آنجا بازی دبرنا را به دوستانش معرفی کرد. او با استفاده از لوبیا‌های خشک‌شده، مهره‌های لاستیکی شماره‌گذاری شده و کارت‌های دست‌ساز این بازی را انجام می‌داد؛ كه بسيار مورد توجه دوستانش قرار گرفت.

پس‌ازاینکه بینگو يا همان دبرنا وارد بازار شد، یک کشیش کاتولیک از پنسیلوانیا از این بازی به‌عنوان وسیله‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مالی به کلیسا استفاده می‌کرد. کم‌کم این بازی محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرد به صورتی که تا سال 1934، حدود 10000 بازی شبیه دبرنا به‌صورت هفتگی انجام می‌شد. در هر دور از بازی، هر بازیکن چند کارت می‌گیرد و یک از بازیکنان نیز مسئول خواندن اعداد می‌شود. او به‌صورت تصادفی مهره‌ها را از کیسه بیرون می‌کشد و عددش را می‌خواند. اگر شماره مهره با شماره یکی از خانه‌های بازیکنی یکی باشد، مهره به او داده می‌شود تا روی همان خانه بگذارد. سایر بازیکنان هم اگر این شماره را داشته باشند، باید با نخودی، لوبیا يا هرچيزی پر کنند. كسی كه تمام خانه‌ها را سريعتر از ديگران پر كند، یک راند از بازی را برده است. دبرنا نیازی به هوش و ذکاوت خاصی ندارد و صرفاً یک بازی مبتنی بر شانس سرگرم‌کننده است تا یک بازی فکری. دبرنا نه‌تنها اسباب‌بازی کودکان است بلکه می‌تواند بزرگ‌سالان را نیز ساعت‌ها سرگرم و خوش‌حال نگه دارد.

بلز اوکتاو- xylophone or bells

اسباب‌بازی کودکان بلز اوکتاو

وقتی کودک شما هنوز کوچک است، توانایی بیشتری در ایجاد عادات و یادگیری مهارت‌های جدید، مانند نواختن یک آلت موسیقی دارد. برای شروع، می‌توانید بلز اوکتاو یا زیلوفون را در قالب یک اسباب‌بازی کودکان به آن‌ها هدیه دهید تا همه‌چیز را در مورد آهنگ‌ها، ریتم‌ها، مقیاس‌ها و اکتاوها به آن‌ها آموزش دهید و درنتیجه آن‌ها را با مبانی اوليه موسيقی آشنا كنيد. شک نداشته باشید که با تمرین بيشتر هوش موسیقایی كودكتان پيشرفت ميكند.

بلز یا زایلوفون‌ها محرک‌های بصری رنگارنگی هستند که برای تقویت خلاقیت، مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های حسی، هماهنگی دست و چشم و موارد دیگر عالی هستند. انواع مختلفی از زیلوفون در بسیاری از نقاط جهان استفاده می‌شود. در ساده‌ترین شکل آن‌ها از چند تخته چوبی تشکیل‌شده‌اند که روی دو تکیه‌گاه قرارگرفته‌اند. بلز‌هایی که در ارکسترهای مدرن غربی گنجانده می‌شوند، نوارهای زیادی دارند که معمولاً در دو ردیف تا حدودی شبیه کلیدهای پیانو، روی یک‌پایه بلند قرارگرفته‌اند و نوازندگان اغلب از دو چوب در هر دست استفاده می‌کنند.

اگرچه احتمالاً بلزها در اصل از آسیای جنوب شرقی آمده باشند، اما امروزه آن‌ها در سراسر دنیا به‌خصوص آفریقا رایج هستند. حتی بر طبق شواهد تاریخی احتمالاً برده‌هایی از آفریقا این ساز را به آمریکای لاتین برده باشند که در آنجا به‌عنوان ماریمبا شناخته می‌شود. بلز اوکتاو یک ابزار آموزشی زیبا و نوعی اسباب‌بازی کودکان است که هر رنگ آن یک نت موسیقی خاص را به گوش می‌رساند.

دارت مغناطیسی- Magnetic Dartboard

اسباب بازی کودکان-دارت مغناطیسی

بازی دارت از زمان اختراع خود تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است و بازی‌های دارت مدرن اکنون از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که برای کودکان بی‌خطر است. بازی‌های دارت سرگرم‌کننده و آموزشی هستند که همین، آن‌ها را به یک فعالیت ایده آل برای کودکان شما تبدیل می‌کند. این وسیله یک نوع اسباب‌بازی کودکان و یک بازی چالش‌برانگیز است که به سطح بالایی از مهارت، دقت نیاز دارد.

تخته دارت مغناطیسی یک اسباب‌بازی عالی برای پسران و دختران است و هر تیری که پرتاب شود با دقت به دارت dartboard می‌چسبد و ثابت می‌ماند. دارت های مغناطیسی به‌قدری ایمن هستند که دیگر لازم نیست نگران سوزن‌ها یا سوراخ‌ شدن دیوار و مبلمان خود باشید.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *