روتین مراقبت از موی مردانه به روش اصولی

با توجه به این که مو از لحاظ فنی مرده به حساب می‌آید (یعنی داخل آن خون، اعصاب یا ماهیچه وجود ندارد)، اندکی تعجب ‌آور بوده که چرا انقدر به مراقبت احتیاج دارد! و این تنها رشته‌های مو نبوده که به توجه احتیاج دارند، بلکه پوست سر شما هم حساس است و به مراقبت فراوانی نیاز دارد. در نتیجه چگونه می‌توانید با مشکلات آزاردهنده مو مثل تجمع چربی، شکستگی یا دوشاخه شدن انتهای مو و تجمع شوره مقابله نمایید؟

بهترین راه جهت مقابله با عقب رفتن خط مو چیست؟ بسیاری از مردان با رسیدن به دهه سوم و چهارم عمر خود، بسیاری از موهای خود را از دست می‌دهند، در حالی که شاید بتوان با مراقبت صحیح از موها، ریزش آن‌ها را به تاخیر انداخت. در نتیجه با ادامه این مقاله همراه ما باشید تا مروری بر نکات مراقبت از موی مردانه داشته باشیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مراقبت از مو در مردان

مراقبت از مو در مردان

جهت مراقبت از موی مردانه کافی است چند نکته ضروری را رعایت نمایید و این روتین مراقبت از مو را در برنامه خود قرار دهید:

موهای خود را هر روز نشویید

ممکن است خیال کنید با شستن هر روزه‌ موهای خود تمیزتر می‌شوید، ولی در حقیقت با این کار ضرر بیشتری در مقایسه با سود آن برای موهای خود به ارمغان خواهید آورد. اگر بیش از اندازه شامپو می‌زنید، چربی‌های پوست سر خود را از بین می‌برید.

این روغن های مراقبت از مو طبیعی بهترین چیز جهت آبرسانی به پوست سر شما می‌باشند. حتی اشخاصی که موهای آن‌ها کوتاه است، نباید هر روز شامپو بزنند، ولی اگر موهای شما بلندتر است، این مسئله مهم‌تر هم می‌شود. سه تا چهار بار شامپو زدن در هفته برای بیشتر پسرها بهترین انتخاب است.

نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، مهم است

نوع شامپویی که استفاده می‌کنید، مهم است

شستن موها با شامپوی ارزان مثل شستن ماشین با صابون دست می‌باشد. شامپوهایی که با مقدار زیادی مواد خشن (که به طور معمول در محصولات ارزان‌تر پیدا می‌شوند) فرموله شده‌اند، قادرند تا بسیاری از روغن‌های طبیعی را که از موهای شما محافظت و آبرسانی می‌نمایند، از بین ببرند. زمانی که زمان شستن موها فرا می‌رسد، از شامپوهای ملایمی استفاده کرده که بدون سولفات و دارای مواد طبیعی هستند.

برای مراقبت از موی مردانه، نوع موی خود را بشناسید

دانستن این که چه نوع مویی دارید (صاف، نازک، مجعد، خشک و…) و خرید شامپویی که جهت آن طراحی شده است، برای مراقبت از موی مردانه اهمیت دارد. این حرف تنها بازاریابی نیست؛ این شامپوها دارای مواد خاصی بوده که به انواع خاصی از موها سود می‌رسانند.

برای مراقبت از موی مردانه، بعد از شامپو، نرم ‌کننده بزنید

برای مراقبت از موی مردانه، بعد از شامپو، نرم ‌کننده بزنید

همه ما می‌خواهیم در زمان حمام صرفه‌ جویی کنیم، ولی شستن موهای خود بدون نرم‌ کننده پس از آن می‌تواند صدمه جدی به شما وارد نماید. نرم‌کننده‌ها رطوبت و روغن‌های واجب را که حتی شامپوهای بدون سولفات هم ممکن است آن‌ها را از سر شما بزدایند، جبران می‌نمایند.

چنانچه موهای وز و کوتاهی دارید، همیشه باید پس از شامپو از نرم ‌کننده استفاده نمایید. ولی برای موهای بلندتر، حتی در روزهایی که موهای خود را نمی‌شوید، استفاده از نرم ‌کننده بسیار اهمیت دارد. اگر موهای شما بیش از 8 سانتی ‌متر طول دارد، چه شامپو بزنید یا خیر، باید هر روز موهای خود را با نرم‌ کننده حالت بدهید.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت و زیبایی مو

 

از محصولات دو در یک استفاده نکنید

ممکن است استفاده از محصولات چند منظوره (مانند شامپوهایی که دارای نرم‌ کننده نیز هستند) جهت صرفه‌ جویی در زمان وسوسه انگیز باشد، ولی در حقیقت این محصولات برای موهای شما خوب نیستند.

هر چه مو بلندتر باشد، به نرم‌ کننده بیشتری نیاز دارید

موهای کوتاه به نرم‌ کننده زیادی احتیاج ندارند، ولی هر چه مو بلندتر باشد، جهت مراقبت از موی مردانه به نرم‌ کننده بیشتری احتیاج دارید.

از روغن‌ها برای رطوبت رسانی اضافی به موهای خود استفاده نمایید

از روغن‌ها برای رطوبت رسانی اضافی به موهای خود استفاده نمایید

استفاده از روغن موی سبک پس از حمام به حفظ رطوبت موها کمک می‌نماید و به خصوص برای موهای مجعد، ضخیم و دارای بافت بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد ما استفاده از روغن آرگان و روغن بادام شیرین بوده که سبک می‌باشند، موها را چرب نکرده و همچنین روی پوست سر جمع نمی‌شوند.

برای مراقبت موی مردانه، زمان خشک کردن موهای خود با حوله ملایم باشید

خشک کردن شدید موها با حوله قادر است تا بسیار آسیب‌زا باشد، به خصوص اگر موهای حجیمی دارید. همچنین، زبر بودن بیش از اندازه حوله می‌تواند موهای مجعد یا موج‌دار را وز نموده و حجم مو را در تمامی انواع مو به ویژه در موهای نازک کاهش دهد.

زمان شامپو کردن پوست سر خود را ماساژ دهید

زمان شامپو کردن پوست سر خود را ماساژ دهید

این کار به خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست و تجمع آن‌ها در ریشه موها کمک زیادی می‌نماید، علاوه بر این، با انجام این کار همیشه احساس خوبی به فرد دست خواهد داد.

برای مراقبت موی مردانه، به طور مرتب از اسکراب پوست سر استفاده کنید

اسکراب‌های پوست سر رشد فولیکول‌های مو را فعال می‌نماید. این کار دقیقا مثل لایه ‌برداری صورت بوده که به شما کمک کرده تا پوست سر شما را جهت رشد سلامت موهای خود آماده نمایید.

از کرم ضد آفتاب برای پوست سر خود استفاده نمایید!

از کرم ضد آفتاب برای پوست سر خود استفاده نمایید!

مراقبت از موی مردانه واقعا پیچیده است. در صورتی که موهای کم حجم، نازک یا لکه‌های طاسی روی سر خود دارید، محافظت از پوست سرتان مهم‌تر نیز خواهد شد. در نتیجه باید از کرم ضد آفتاب روی هر بخشی از پوست سرتان که در معرض نور آفتاب قرار دارد، استفاده نمایید. البته کرم‌های ضد آفتابی که برای پوست سر شما استفاده می‌کنید، حتما باید بدون چربی باشند.

مطالب کاربردی:  شناخت عوارض کراتینه مو و آشنایی با روش‌های جایگزین

 

هر 4 تا 6 هفته یکبار موهای خود را کوتاه نمایید

یکی از اصلی‌ترین نکات در روش‌های تقویت کننده مو مردانه این است که به هیچ عنوان اجازه دوشاخه شدن را به موهای خود ندهید.

از برس مو با موهای طبیعی استفاده کنید

از برس مو با موهای طبیعی استفاده کنید

برس زدن موها هر روز با یک برس موی خوب قادر است تا به توزیع یکنواخت روغن‌های طبیعی در طی ساقه‌های مو کمک نماید، که این مسئله به خودی خود به حفظ رطوبت و سالم به نظر رسیدن موهای شما کمک می‌نماید. در نتیجه برس‌هایی از جنس مواد طبیعی داشته باشید، چرا که پلاستیک می‌تواند پوست سر را تحریک نماید.

با شوره و ریزش مو باید چه کرد؟

با شوره و ریزش مو باید چه کرد؟

زمانی که صحبت از مراقبت از موی مردانه می‌شود، قطعا ریزش مو نخستین چیزی بوده که باید به آن توجه نمود. ریزش مو علت‌های بسیار زیادی (پزشکی، ارثی، تغذیه‌ای و…) داشته که در مردان، عوامل ژنتیکی بیشترین تاثیر را روی این پدیده آزاردهنده دارند. ولی جالب است بدانید شوره سر نیز گاهی می‌تواند موجب ریزش مو شود.

شوره سر بیماری رایجی بوده که موجب پوسته پوسته شدن پوست سر شما می‌شود. بعضی از افراد مبتلا به شوره سر دچار ریزش مو هم می‌شوند. ولی آیا شوره سر مقصر است؟ در اغلب موارد، شوره سر به طور مستقیم موجب ریزش مو نمی‌شود. با این وجود، خارش ناشی از آن می‌تواند منجر به خاراندن بیش از اندازه پوست سر شود.

این کار قادر است تا به فولیکول‌های مو صدمه برساند و منجر به ریزش مو گردد، اگرچه طاسی کامل را به همراه نخواهد داشت. افزون بر این، شوره سر می‌تواند ریزش مو را در اشخاص مبتلا به آلوپسی آندروژنیک (وضعیتی که موجب طاسی با الگوی مردانه و زنانه می‌شود) افزایش بدهد. در نتیجه جهت مراقبت از موی مردانه در برابر شوره سر و ریزش مو چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟

عوامل گوناگونی از عادات شستشوی مو گرفته تا بیماری‌های زمینه‌ای پوست قادرند تا موجب ایجاد شوره سر شوند. در صورتی که مطمئن نیستید چه چیزی موجب شوره سر شما می‌شود، با پزشک یا متخصص پوست خود قرار ملاقات بگذارید.

آن‌ها قادرند تا نگاهی به پوست سر شما بیندازند تا تشخیص داده که آیا شوره سر شما صرفا به علت شستن مکرر موها است و یا به علت یه مشکل پزشکی دیگر مانند سبورئیک، مالاسزیا، حساسیت و غیره. همچنین سعی نمایید از شامپویی استفاده کرده که جهت کمک به حذف شوره سر طراحی شده است. به دنبال محصولات دارای هر یک از مواد زیر در شامپوهای خود باشید:

  • pyrinthione zinc
  • اسید سالیسیلیک
  • کتوکونازول
  • سولفید سلنیوم

رنگ مو و دیگر محصولات مو اغلب دارای موادی بوده که می‌توانند پوست‌های حساس را تحریک نمایند. این مسئله می‌تواند منجر به درماتیت تماسی و سپس شوره سر بشود. مواد نگهدارنده و عطرها از دلایل شایع درماتیت تماسی در پوست سر شما می‌باشند. نمونه‌هایی از مواد بالقوه تحریک ‌کننده در محصولات مو عبارتند از:

  • رایحه‌های طبیعی یا مصنوعی
  • سفید‌کننده
  • دترجانت‌ها
  • فرمالدئید

جالب است بدانید استرس نیز در مراقبت از موی مردانه نقش دارد! در حالی که استرس به طور مستقیم موجب شوره سر نمی‌شود، ولی می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را در طی زمان تضعیف نماید. این مسئله می‌تواند پوست سر شما را به قارچ مالاسزیا که به صورت طبیعی رخ می‌دهد حساس‌تر نماید. در نهایت، اگرچه اشعه ماوراء بنفش موجب پیری زودرس می‌شود و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌بخشد، ولی طبق گفته محققان، مقداری نور خورشید ممکن است برای شوره سر موثر باشد.

مراقبت از موی فرفری مردانه

مراقبت از موی فرفری مردانه

موی فر طبیعی دارید؟ خوش به حال شما، در حالی که بسیاری از افراد به نوع موی شما حسادت می‌ورزند، ولی باید بدانید چگونه از تارهای فر موی خود به روش صحیح مراقبت کرده تا آن‌ها را سالم و خوش حالت نگه دارید. موهای مجعد به آبرسانی بیشتری نیاز دارند، در نتیجه مطمئن شوید روال مراقبت از موی مردانه خود را با یک شامپو و نرم‌ کننده مناسب شروع نمایید.

بهترین شامپو برای فرفری‌ها، آن شامپوهایی بوده که با مواد مغذی غنی شده‌ و مو و پوست سر را بدون از دست دادن رطوبت، ترمیم و تمیز می‌نمایند. جهت آبرسانی بیشتر، ماسک‌های موی هفتگی را به روتین خود اضافه نمایید. ماسک مو برای آقایان با موی فر، موها را به شدت تغذیه، احیا و تقویت می‌نمایند.

هنگامی که زمان استایل دادن فرا رسید، محصولاتی را انتخاب کرده که به شما امکان داده تا بافت طبیعی موهای خود را به نمایش بگذارید، مثل کرم‌های مو. این محصولات که بر پایه آب درست شده‌اند، حالت دهی متوسطی برای موها داشته و آن‌ها را صاف و انعطاف پذیر نموده و درخشندگی بالایی را برای موهای شما به ارمغان می‌آورند.

مطالب پربازدید:  20 مدل مو بلند مردانه ترند سوپر لاکچری

 

همچنین می‌توانید از کرم‌های مخصوص موی فر مثل لوسیون تقویت‌کننده موی فرMizani  جهت تعریف و تقویت حلقه‌های فر موی خود استفاده نمایید. به پایان مطلب بررسی روش‌های مراقبت از موی مردانه می‌رسیم.

در جامعه‌ای که اکثریت قریب به اتفاق مردان توجه جندانی به موهای خود ندارند، با دانستن چند نکته ساده و رعایت یک روتین مراقبت از موی مردانه مناسب و اصولی، می‌توانید ظاهر خود را از دگر همسن و سالان خود متمایز نمایید! همچنین می‌توانید جهت خرید محصولات مراقبت از موی خود از برندهای معتبر به فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : wella

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *