گوگرد برای از بین بردن جای آکنه

شاید شنیدن کلمه «گوگرد»، خاطرات کلاس علوم را به یادمان بیاورد ولی آنچه مسلم است، این عنصر که در طبیعت به مقدار زیاد یافت می‌شود، یکی از اجزاء اصلی طب طبیعی به حساب می‌آید.

به لطف خاصیت ضد میکروبی گوگرد، قرن‌هاست که این ماده جهت کمک به درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. گوگرد به سادگی قابل دسترس است؛ این ماده در بیشتر داروهای ضد آکنه (بدون نسخه) وجود دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

جهت آشنایی با این نوع ترکیب ضد آکنه و یا دانستن اینکه گوگرد برای از بین بردن جای آکنه موثر است یا خیر، در ادامه با ما همراه باشید.

گوگرد برای از بین بردن جای آکنه چه کاری انجام می‌دهد؟

گوگرد برای از بین بردن جای آکنه چه کاری انجام می‌دهد؟

گوگرد به چند روش به درمان آکنه کمک می‌نماید. اول اینکه گوگرد (مشابه بنزوئیل پراکساید) دشمن طبیعی آکنه‌های حاصل از باکتری پروپیونیوم آکنه (نوعی باکتری که داخل منافذ بسته رشد کرده و منجر به ایجاد جوش و آکنه می‌شود) است.

دانشمندان علت خاصیت ضد باکتریایی گوگرد در برابر باکتری پروپیونیوم آکنه را به صورت قطعی نمی‌دانند، ولی در اینکه این ماده دارای خاصیت ملایمی بوده و عوارض جانبی چندانی ندارد، اتفاق نظر دارند. در حقیقت به همین علت است که گوگرد یک ترکیب متداول در ماسک ضد جوش، شوینده‌ها و صابون‌ها است.

یکی دیگر از علت‌های موثر بودن گوگرد در کنترل آکنه، این بوده که این ماده سبب خشک شدن و لایه برداری از لایه‌های مرده خارجی‌ترین سطح پوست (خاصیت لایه برداری یا کراتولیتیکی) می‌شود.

گوگرد جوش‌ها را خشک نموده و موجب پیشگیری از تشکیل مجدد آن‌ها می‌شود که از این لحاظ، عملکردی مشابه با اسید سالیسیلیک دارد. گوگرد همچنین مثل یک تنظیم کننده چربی عمل کرده و مانع از تولید بیش از حد روغن سبوم می‌شود. روغنی که در ترکیب با سلول‌های مرده پوست، منافذ را بسته و موجب تشکیل جوش‌های مختلف می‌شود.

گوگرد برای درمان چه نوع آکنه‌هایی موثر است؟

گوگرد برای درمان چه نوع آکنه‌هایی موثر است؟

بیشترین تاثیر گوگرد بر جوش‌هایی بوده که از ترکیب سلول‌های مرده و سبوم (چربی) اضافه پوست به وجود آمده‌اند. این جوش‌ها شکل خفیف‌تر و غیر التهابی آکنه (مثل جوش‌های سرسفید و سرسیاه) را شامل می‌شود.

البته باید دقت داشته باشیم که نتایج آن در اشخاص مختلف، متفاوت می‌باشد. همچنین ممکن است بر برخی از انواع جوش‌ صورت، تاثیرگذار بوده و در موارد دیگر، این‌طور نباشد. اولین قدم جهت درمان، تشخیص نوع آکنه می‌باشد؛ بعد از این مرحله می‌توانید درخصوص مناسب بودن یا نبودن مصرف گوگرد، از متخصص پوست مشورت بگیرید.

آکنه خفیف

جوش‌های سرسفید و سرسیاه

جوش‌های سرسفید و سرسیاه

جوش‌های سرسفید و سرسیاه که در دسته جوش‌های غیرالتهابی طبقه‌بندی می‌شوند، خفیف‌ترین نوع آکنه هستند. این جوش‌ها زمانی ایجاد شده که چربی و سلول‌های مرده پوست با هم ترکیب شده و به فولیکول‌های مو بچسبند. در صورتی که سر این برآمدگی‌ها باز باشد، جوش سرسیاه و در صورتی که سر آن‌ها بسته باشد ، به آن‌ها جوش سرسفید گفته می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده گوگرد یکی از داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک جهت درمان آکنه بوده که به رفع جوش‌های سرسیاه و سرسفید کمک می‌نماید. در حقیقت این خاصیت به این دلیل است که گوگرد دو عنصر اصلی ایجاد جوش، یعنی سلول‌های مرده پوست و سبوم را مورد هدف قرار می‌دهد. اسید سالیسیلیک هم در کمک به رفع این نوع آکنه موثر می‌باشد، اگر پوستی حساس دارید، بهتر است به جای آن از ترکیبات گوگرد استفاده نمایید.

آکنه متوسط

پاپول و پاسچول (جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی)

پاپول و پاسچول (جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی)

آکنه و جوش‌های چرکی اشکال متوسط آکنه التهابی می‌باشند. هر دوی آن‌ها در اثر شکست دیواره‌ منافذ پوست بروز پیدا کرده و در نتیجه پوست، مستعد تشکیل منافذ بسته می‌گردد. این منافذ سخت و دردناک خواهند بود. تفاوت اصلی میان این جوش‌ها این بوده که جوش‌های چرکی بزرگ‌تر، دارای عفونت و ترشحات بیشتری می‌باشد.

این جوش‌ها به طور معمول برآمدگی سفید یا زردرنگی دارند. گوگرد جهت از بین بردن جای جوش در خانه و درمان قوی و موثر آکنه متوسط کافی نیست. به صورت کلی، اثر درمانی این ماده در مقایسه با سایر مواد موثره ضد آکنه، مثل بنزوئیل پراکساید، کمتر است.

آکنه شدید

آکنه ندولار و کیستیک

آکنه ندولار و کیستیک

آکنه شدید متشکل از گره‌ها و کیست‌های ملتهب می‌باشد. این برآمدگی‌ها موقعی تشکیل می‌شوند که منافذ پوست به شدت ملتهب و تحریک پذیر گردند. همچنین، این نوع جوش‌ها در عمق بیشتری از پوست ایجاد شده و این مسئله درمان آن‌ها را سخت‌تر می‌کند. آکنه شدید زمان تماس، با درد شدیدی همراه بوده و ممکن است با گذشت زمان، قرمز و دچار زخم گردد.

با توجه به ماهیت شدید آکنه گره‌ای و کیستیک، این نوع از آکنه هیچ گونه درمان خانگی ندارد. اگر بنزوئیل پراکساید را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اید، قطعا گوگرد نتیجه بهتری برای شما به همراه نخواهد داشت. با توجه به این وضعیت، باید به متخصص پوست مراجعه نمایید.

در این دسته از موارد، متخصص پوست داروهای آنتی بیوتیک یا یکی از مشتقات ویتامین  A، به اسم ایزوترتینوئین را تجویز می‌نماید. در بعضی از موارد، ممکن است برای از بین بردن کیست‌های سرسخت، نیاز به عمل جراحی باشد.

جای زخم (اسکار)

جای زخم (اسکار)

چنانچه سابقه ابتلا به آکنه دارید، احتمالا جای آن‌ها روی پوست شما باقی مانده است. امکان دارد رنگ و اندازه آن‌ها متفاوت باشد اما نکته مشترک آن‌ها این است که رهایی از شر آنها بسیار دشوار است. گوگرد، سلول‌های مرده پوست را خشک و آن‌ها از بین می‌برد و پوست را لایه برداری می‌کند؛ در نتیجه از لحاظ تئوری، می‌تواند اثر به جا مانده از آن‌ها را هم کاهش دهد.

با این حال، گوگرد نباید اولین گزینه درمانی شما باشد. می‌توانید جهت از بین بردن جای زخم‌های سخت، از یک ترکیب روشن کننده پوست کمک بگیرید.

صابون گوگرد برای سفیدی پوست

صابون گوگرد برای سفیدی پوست

صابون گوگرد به منظور یک شوینده تاثیرگذار برای پوست، خاصیت‌های مفیدی داشته که می‌توان به سفید شدن پوست به عنوان یکی از آن‌ها اشاره نمود. این صابون دارای خاصیت لایه‌ برداری بوده که نتیجه آن، از بین ‌رفتن سلول‌های مرده پوست است. با ازبین رفتن سلول‌های مرده، علائم آکنه و جوش‌های سرسیاه هم از بین رفته که منجر به روشن ‌شدن و سفید شدن پوست می‌شود.

افزون بر این، با کمک خاصیت کششی خود، به سفت ‌شدن پوست کمک زیادی کرده و در بازسازی و جوان ‌سازی آن هم نقش موثری دارد. در حقیقت می‌توان گفت که استفاده طولانی ‌مدت از این صابون قادر است تا به روشن‌تر شدن لکه‌های تیره و کاهش جای زخم‌ها کمک نماید؛ چرا که لایه‌برداری عمیق و خاصی را ایجاد می‌نماید.

گوگرد گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های حساس

گوگرد گزینه‌ای مناسب برای پوست‌های حساس

ممکن است همچون دیگر ترکیبات ضد آکنه، گوگرد هم موجب تحریک پوست شما شود؛ با این حال، این ماده برای پوست‌های حساس، گزینه مناسب‌تری می‌باشد. استفاده از صابون گوگرد برای جوش جهت درمان موضعی، به برطرف کردن جای آکنه (اسکار) در پوست‌های خشک و مختلط کمک می‌نماید.

خطرات و مضرات صابون گوگرد برای صورت

خطرات و مضرات صابون گوگرد برای صورت

امکان دارد صابون گوگرد برای لک صورت در پوست‌های حساس کاملا ملایم و سازگار باشد، ولی احتمال عوارض جانبی هم برای آن وجود دارد. از جمله آن ها می‌توان به خشکی بیش از اندازه و تحریک پذیری پوست اشاره کرد. اگر برای نخستین بار از ترکیبات گوگرد استفاده می‌کنید، روزی یک ‌بار آن را به کار برده و زمانی که پوست شما به این محصول عادت کرد، می‌توانید به تدریج مقدار مصرف را به دو الی سه بار در روز افزایش بدهید.

ممکن است بوی گوگرد برای برخی از اشخاص نامطبوع باشد؛ این در حالی بوده که ماسک ضد آکنه لافارر حاوی گوگرد، این بو را ندارند. سعی کنید محصولات دارای گوگرد موجود در فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی را امتحان نمایید تا از بوی خوشایند آن‌ها مطمئن شوید.

آشنایی با سریعترین روش از بین بردن جای جوش

گوگرد برای از بین بردن جای آکنه، به منظور یک داروی موثر، در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های محصولات زیبایی موجود است. در صورتی که از محصولات حاوی گوگرد نتیجه نگرفتید، جهت استفاده از داروهای قوی‌تر، از متخصص پوست کمک بگیرید. گذشته از موارد ذکر شده، در رابطه با درمان با گوگرد، صبور باشید و هرگونه تغییر پوست خود را کنترل نمایید.

ممکن است رسیدن به نتیجه دلخواه تا سه ماه زمان نیاز داشته باشد. همچنین بهتر است بدانید که قیمت صابون گوگرد برای جوش بسیار از مقرون به صرفه‌تر از دیگر درمان‌ها برای پوست می‌باشد.

 

منبع : epicuren

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *