آشنایی با تاریخچه ضد آفتاب از گذشته تاکنون

کرم ضد آفتاب به گونه‌ای که امروز می‌شناسیم در قرن گذشته ابداع شد. البته این سخن بدین معنا نیست که قبل از آن مردم برای حفاظت از پوست خود در مقابل خورشید هیچ اقدامی نمی‌کردند. صدمه نور آفتاب به پوست سالیان سال است که برای مردم شناخته شده به نظر می‌رسد ولی مسلما در دهه‌های اخیر توسط رسانه‌ها بیشتر به آن پرداخته شده است.

اکنون تمامی ما می‌دانیم که کمترین صدمه نور خورشید آفتاب‌سوختگی و بیشترین آن می‌تواند سرطان پوست باشد. در این مقاله همراه ما باشید تا اخبار جالبی در رابطه با تاریخچه ضد آفتاب به شما ارائه دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاریخچه ضد آفتاب

تاریخچه ضد آفتاب

خورشید میلیاردها سال بوده که وجود دارد ولی اختراع ضد آفتاب تقریبا جدید است:

ضد آفتاب در مصر باستان و دیگر تمدن‌ها

ضد آفتاب در مصر باستان و دیگر تمدن‌ها

3100 سال پیش از میلاد مسیح مصریان باستان از عصاره برنج، یاس و لوپین جهت محافظت از پوست خود در مقابل نور خورشید استفاده می‌کردند. در دیگر تمدن‌های باستانی مانند یونان اغلب از روغن زیتون جهت محافظت از پوست در برابر آفتاب استفاده می‌شد. بومیان آمریکا نیز روغن آفتاب‌گردان را جهت برابر با آسیب نور آفتاب انتخاب کرده بودند.

برهمین اساس می‌توان نتیجه گرفت که سال‌های مدید بوده که انسان‌ها از مضرات نور خورشید آگاه می‌باشند. این روزها با خرید کرم ضد آفتاب از انواع فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی می‌توانید محافظتی کامل از پوست خود در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید انجام داده و بدون شک تاثیر ضد آفتاب‌های امروزی بسیار بیشتر از ضد آفتاب‌های خانگی بوده که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کشف پرتوهای فرابنفش در سال 1801

کشف پرتوهای فرابنفش در سال 1801

اشعه ماورا بنفش خورشید به‌وسیله دانشمند آلمانی به اسم یوهان ریتر کشف شد. کشف وی این امکان را پدید آورد که به سادگی بتوان فهمید آفتاب سوختگی به چه صورت رخ می‌دهد. با داشتن این اطلاعات سازندگان کرم‌های ضد آفتاب می‌توانستند به راحتی فرمول‌های ساخت خود را برای کارایی بیشتر رو به بهبود پیش ببرند. اکنون می‌توانید حتی به‌طور اینترنتی هم بهترین کرم ضد آفتاب مطابق با نوع پوست خود را سفارش دهید.

اولین کرم ضد آفتاب در جهان

اولین کرم ضد آفتاب در جهان

یک شیمی‌دان استرالیایی به اسم میلتون بلیک در اواخر دهه 1920 نخستین ضد آفتاب تجاری موفق را برای شرکتی به همیلتون ساخته و روانه بازار نمود. حتی در حال حاضر این شرکت کرم ضد آفتاب هم تولید می‌نماید. نخستین کرم ضد آفتاب در جهان قطعا کیفیت‌ ضد آفتاب‌های امروزی را نداشت ولی شروع خوبی جهت اختراع ضد آفتاب‌های باکیفیتی بود که در حال حاضر در داروخانه‌ها مشاهده می‌کنیم.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

مخترع ضد آفتاب کیست؟

مخترع ضد آفتاب کیست؟

گاهی در برخی منابع یوجین شولر را به منظور نخستین شخصی که ضد آفتاب را اختراع کرد، معرفی می‌نمایند. یوجین شولر بنیانگذار فرانسوی برند لورآل (L’Oreal) بوده که در سال 1936 نسخه خود را از ضد آفتاب عرضه کرد.

یک روز که او در قایق خود نشسته بود، متوجه شد که روغن‌هایی که به همراه خود آورده است، کارایی موردنیاز را جهت مقابله با مضرات نور خورشید ندارند. این مسئله الهام‌بخش وی شد تا به فکر ساخت ضد آفتابی با برند خود بوده و موفق نیز عمل کند.

سال 1938 و اولین لوسیون ضد آفتاب با  SPF2

فرانتس گریتر دانشجوی شیمی متولد سوئیس در سال 1938 زمان بالا رفتن از یک کوه در اتریش در تمامی نقاط بدن خود دچار آفتاب سوختگی شدید شد. درنتیجه تصمیم گرفت که یک ضد آفتاب بسازد. او لوسیونی به اسم  Glacier Cream (کرم یخچالی) ساخت که دارای SPF 2 بود.

ضد آفتاب در جنگ جهانی دوم

ضد آفتاب در جنگ جهانی دوم

در سال 1944 داروساز دیگری به اسم بنجامین گرین وقتی که متوجه شد دوستان سربازش دچار آفتاب سوختگی شده‌اند، فرمولی را جهت ساخت ضد آفتاب ارائه داد. وی اسم این ضد آفتاب را Red Vet Pet گذاشت. این ضدآفتاب که بعدها Coppertone نام گرفت، در طی جنگ جهانی دوم در تانک‌ها و قایق‌های نجات نگهداری می‌شد تا سربازان در صورت نیاز از آن‌ها استفاده نمایند.

بنجامین گرین پس از اتمام جنگ به فرمول Red Vet Pet خود روغن نارگیل و کره کاکائو را افزود و بعدها کرم ضد آفتاب کوپرتن را به بازار روانه کرد.

پیشرفت در ساخت ضد آفتاب در سال 1946

درباره فرانتس گریتر در بخش‌های قبلی توضیح دادیم. او از تلاش‌های خود دست نکشید و در سال 1946 کرم Gletscher را تهیه کرد که که با نام Piz Buin فروخته می‌شود و امروز نیز می‌توان آن را در بازارهای اروپا پیدا کرد. این شیمی‌دان سوئیسی در سال 1962 درجه‌بندی‌های SPF را نیز ارائه داد تا با استفاده از آن‌ها بتوان کرم‌های ضد آفتاب استاندارد را ساخت.

مطالب کاربردی:  کرم ضد آفتاب چیست و چرا استفاده از آن ضرورت دارد؟

 

کشف فیلترهای UVA و UVB

پیز بویین (Piz Buin) فیلترهای UVA و UVB را در دهه 1970 میلادی معرفی نموده و سبب ارتقا کیفیت کرم‌های ضد آفتاب شد. در آن زمان SPF از 2 آغاز شده و تنها به 15 می‌رسید.

Spf ضد آفتاب چیست؟

Spf ضد آفتاب چیست؟

SPF یک معیار اندازه‌گیری علمی بوده که درک مشخصی در رابطه با این موضوع ارائه می‌دهد که استفاده از یک ضد آفتاب مشخص تا چه حد موجب کاهش آسیب‌های پوستی می‌شود. درصورتی که روی پوست خود ضد آفتاب زده باشید، در مقایسه با وقتی که ضد آفتاب نزدید، مدت بیشتری طول می‌کشد تا اشعه فرابنش B به پوست شما نفوذ کرده و موجب قرمزی آن شود. در حقیقت، SPF روی این مدت زمانی تاکید داشته و آن را محاسبه می‌نماید.

اختراع ضد آفتاب ضد آب در سال 1977

در سال 1977 ضد آفتاب مقاوم در مقابل آب ابداع شد. امروزه ضد آفتاب‌های بسیاری را با مارک‌های گوناگون می‌توانید در داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها بیابید که ضد آب بوده ولی لازم است که به این نکته توجه نمایید، این نوع از ضدآفتاب‌ها تنها 40 تا 80 دقیقه قادرند در مقابل آب و تعریق مقاومت نمایند.

کشف عامل سرطان پوست

چرا باید از ضدآفتاب استفاده کنیم؟ در دهه 1980 دانشمندان متوجه شدند که اشعه UVB عامل اصلی سرطان پوست به حساب می‌آید. در همان سال‌ها بود که اکسید روی (زینک اکساید) به یک عنصر پرطرفدار در لوسیون‌های ضد آفتاب تبدیل گردید.

این ماده معدنی نه تنها از پوست در مقابل نور خورشید محافظت کرده بلکه جهت درمان انواع تحریکات پوستی هم موثر عمل می‌کند. امروزه اکسید روی یکی از ترکیبات اصلی ضد آفتاب‌های معدنی یا فیزیکی به حساب می‌آید.

مقابله با اشعه UVA با مصرف ضد آفتاب

مقابله با اشعه UVA با مصرف ضد آفتاب

در دهه 1990 دانشمندان استرالیایی فرمول‌های جدیدی را به کرم‌های ضد آفتاب اضافه کردند تا بتوانند در مقابل اشعه UVA نیز مقاومت از خود نشان دهند. این اشعه عامل خیلی از چین و چروک‌های پوستی می‌باشد، درنتیجه یکی از فواید ضد آفتاب جلوگیری از ایجاد چین و چروک است.

ترکیبات کرم ضد آفتاب

  • کرم های ضد آفتاب از لحاظ مواد سازنده و عملکرد به دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند: ترکیبات فیزیکی و شیمیایی
  • ترکیبات فیزیکی (معدنی) ضد آفتاب شامل مواد معدنی دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی می‌باشد.
  • ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب هم شامل اکسی بنزون، آووبنزون، اکتوکریلن و هموسالات است.

تاریخچه ضد آفتاب از دهه نود میلادی تاکنون

تاریخچه ضد آفتاب از دهه نود میلادی تاکنون

ضد آفتاب از دهه 1990 تاکنون پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته است. در حال حاضر ضد آفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی در برندهای گوناگون و با SPF های موثر تولید می‌گردند. اکنون ضد آفتاب‌های موجود در بازار انواع متنوعی همچون فاقد چربی، ضد لک و ضد چروک دارند. در سال‌های اخیر FDA استفاده از ضد آفتاب‌های دارای اکسی بنزون ​​و اکتینوکسات را ممنوع اعلام کرده است.

مطالب پربازدید:  SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

 

تفاوت ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب رنگی و ضد آفتاب بی رنگ

تفاوت ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب رنگی و ضد آفتاب بی رنگ

ضدآفتاب‌ها در دو نوع رنگی و بی‌رنگ در بازار ارائه می‌شوند. در ضد آفتاب رنگی مواد معدنی مثل زینک اکسید و دی اکسید تیتانیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتواند اشعه ماورا بنفش را خنثی نماید. کرم ضد آفتاب بی رنگ هم دارای مواد شیمیایی و معدنی است، با این تفاوت که همچون ضد آفتاب رنگی در آن از رنگدانه استفاده نشده است.

 

منبع : ncbi.nlm.nih

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *