بهترین دمنوش برای سرفه در زمستان

با شروع فصل زمستان، سرماخوردگی نیز یکی از بیماری‌های شایع در بین افراد خواهد بود. به خصوص هم اکنون که ویروس کرونا نیز به ویروس‌های موجود در هوا اضافه شده است.

دمنوش‌های بسیاری وجود داشته و دمنوش برای سرفه نیز یکی از این موارد است که در درمان سرماخوردگی بسیار موثر خواهد بود.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فواید بسیار زیادی که این دمنوش‌ها دارند، سبب تسکین سرفه و آرام شدن شما خواهد شد. اگر به دنبال دانستن اطلاعاتی درباره انواع دمنوش برای سرفه و یا برای مقابله با سرماخوردگی هستید، با ما همراه باشید. ما در این مقاله اطلاعات مفیدی را گرد هم آورده‌ایم که شما با کمک آن می‌توانید زمستانی دلپذیر را تجربه کنید.

آیا نوشیدن دمنوش به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک خواهد کرد؟

طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن دمنوش در هنگام ابتلا به سرماخوردگی مفید بوده و دمنوش برای سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چرا که به تسکین گلودرد کمک کرده و به سرعت باعث از بین رفتن سرفه خواهد شد. حتی بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که دمنوش‌ها در برخی موارد نسبت به داروهای تجویزی موثرتر عمل خواهند کرد.

همچنین یکی دیگر از مزایای دمنوش این است که با از بین بردن مخاط جمع شده، ناراحتی‌های به وجود آمده در گلو را از بین می‌برد.

به طور کلی سرفه برای افراد می‌تواند به فعالیتی آزار دهنده تبدیل شده که در اثر ادامه دار شدن، انرژی بدن را کاهش داده، خواب را مختل کرده و سبب ضعف انسان شود. پس اگر شما هم احساس بدی نسبت به سرفه‌های ایجاد شده در اثر عواملی مثل سرماخوردگی دارید، دمنوش‌های ارائه شده در ادامه را استفاده کرده و از اثرات معجزه آسای آنان لذت ببرید.

انواع دمنوش‌های مناسب درمان سرفه

دمنوش عسل

تصویری از دمنوش عسل

این دمنوش بسیار آسان بوده و تنها با ترکیب آب گرم و عسل خام به دست می‌آید. دمنوش عسل برای از بین بردن علائم سرماخوردگی و سرفه عالی بوده و التهاب داخلی و گلودردتان را نیز از بین خواهد برد. یکی از مطالعات انجام شده در سال 2018 نشان می‌دهد که این دمنوش برای سرفه حتی می‌تواند موثرتر از داروهای پزشکی تجویز شده باشد.

در مطالعه‌ دیگری که در سال 2021 انجام شد، عسل و دکسترومتورفان (داروی از بین برنده سرفه) با یکدیگر مقایسه شده و نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که عسل می‌تواند به صورت برابر یا بیش‌تر از این دارو موثر باشد. دمنوش آویشن و عسل و نیز دمنوش عسل و لیمو نیز نمونه‌های دیگری از دمنوش‌های موثر در درمان سرماخوردگی هستند.

خرید دمنوش‌های درمانی گیاهی و طبیعی

دمنوش زنجبیل

تصویری از دمنوش زنجبیل

یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های فصل زمستان دمنوش زنجبیل بوده که فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن خواهد داشت. این دمنوش به کاهش علائم آنفولانزا کمک کرده و سبب تسکین دردی که در اثر سرفه در مجاری گلو ایجاد شده است، می‌شود.

زنجبیل ماده‌ای شگفت انگیز بوده که علاوه بر دارا بودن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی، سبب شل شدن عضلات موجود در گلو نیز می‌شود. در تهیه این دمنوش برای سرفه، هم می‌توانید از زنجبیل تازه، هم زنجبیل خشک و هم نمونه‌های آماده شرکتی استفاده کنید.

دمنوش بابونه

تصویری از دمنوش بابونه

این دمنوش برای سرفه محسوب شده و با استفاده از گل‌های خشک شده بابونه تهیه می‌شود. این گل‌ها دارای فلاونوئیدهایی بوده که خاصیت تسکین دهندگی داشته و سبب ایجاد آرامش در افراد می‌شود. هر وقت دچار سرماخوردگی، گلودرد و سرفه شدید، مقداری گل‌های خشک شده بابونه را دم کرده و به دلیل طعم تلخی که دارد، به همراه کمی نبات میل کنید، این کار باعث کاهش التهاب و گلودردتان می‌شود. از خاصیت‌های دیگر این دمنوش می‌توانیم به کاهش افسردگی و کمک به خواب کافی اشاره کنیم.

دمنوش آویشن

تصویری از دمنوش آویشن

شاید اسم آویشن شما را یاد بعضی از غذاها و ادویه‌های مخصوص آن بیندازد، اما دمنوش آویشن نیز یکی از دمنوش‌های سرماخوردگی بوده که با دارا بودن خواص ضد میکروبی می‌تواند در درمان سرفه تاثیرگذار باشد.

طرز تهیه دمنوش آویشن

جهت ساخت این دمنوش برای سرفه باید یک دوم فنجان آب جوش را روی 3 شاخه آویشن تازه ریخته و اجازه دهید 5 دقیقه دم بکشد. همچنین می‌توانید از دمنوش‌های آماده شرکتی نیز استفاده کنید.

مطالب خواندنی :  درمان تب با روش‌های خانگی و فوری

دمنوش نعنا بیابانی

تصویری از دمنوش نعنا بیابانی

دمنوش نعنا بیابانی حاوی ماده‌ای به نام منتول بوده که دارای خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. این دمنوش برای سرفه مفید بوده و به تسکین گلو درد می‌انجامد. همچنین یکی دیگر از خواص نعنا بیابانی تمیز کردن سینوس‌های مسدود شده و آسان‌تر شدن تنفس خواهد بود.

طرز تهیه دمنوش نعنا بیابانی

برای تهیه این دمنوش 15 برگ نعنا بیابانی را به 2 فنجان آب اضافه کرده و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد.

دمنوش چای سبز

تصویری از دمنوش چای سبز

معمولا افراد چای سبز را برای خواصی مثل کاهش وزن مصرف می‌کنند، اما باید بدانید که این چای دارای خواصی برای از بین بردن سرفه نیز است. تنها باید توجه کنید که چای سبز دارای کافئین بوده و در صورت مصرف بیش از حد و نزدیک به زمان خواب، می‌تواند سبب ایجاد استرس در شما شده و بر خوابتان اثر بگذارد.

طرز تهیه دمنوش چای سبز

برای تهیه دمنوش چای سبز می‌توانید 1 فنجان آب جوش را که 1 دقیقه در هوای آزاد مانده و خنک شده است، به همراه 1 قاشق چای‌خوری چای سبز خشک شده حدود 3 الی 5 دقیقه دم کرده و نوش جان کنید.

دمنوش ریشه شیرین بیان

تصویری از دمنوش ریشه شیرین بیان

این دمنوش دارای طعم تلخ و شوری بوده و به علت خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی خود در مبارزه با سرماخوردگی مفید خواهد بود. طبق مطالعه‌ای که روی موش‌های آزمایشگاهی صورت گرفته است، این دمنوش برای سرفه عالی بوده و می‌تواند تعداد سرفه‌ها را 30 تا 78 درصد کاهش دهد. همچنین ترکیبات موجود در ریشه شیرین بیان دارای خاصیت خلط آوری بوده و سبب روان شدن مخاط گلو خواهد شد.

باید توجه کرد که زنان باردار نمی‌توانند از این ماده گیاهی استفاده کنند و همچنین در صورت مصرف زیاد این دمنوش ممکن است دچار فشار خون بالا و افت پتاسیم شوید.

طرز تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان

برای تهیه دمنوش ریشه شیرین بیان، 1 قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خرد شده را به 1 فنجان آب جوش اضافه کرده و آن را حدود 10 دقیقه بجوشانید. پس از خنک شدن می‌توانید آن را میل کنید.

دمنوش گزنه

تصویری از دمنوش گزنه

این دمنوش برای سرفه عالی بوده، چرا که دارای ویتامین C و کاروتن است که به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و با باکتری‌ها مبارزه می‌کنند. هم اکنون ممکن است گیاه گزنه نسبت به گذشته کم‌تر مورد استفاده قرار گیرد، اما خواص دمنوش این گیاه هیچ وقت از بین نخواهد رفت.

طرز تهیه دمنوش گیاه گزنه

برای تهیه این دمنوش باید 1 قاشق چای خوری گزنه خشک شده را در 1 فنجان آب جوش ریخته و با قرار دادن پوششی روی فنجان اجازه دهید که این مخلوط دم بکشد.

مطالب مرتبط :  ۵ روش خانگی درمان سرفه کودکان

دمنوش ریشه گل ختمی

تصویری از دمنوش ریشه گل ختمی

یکی دیگر از دمنوش‌های عالی برای سرماخوردگی دمنوش ریشه گل ختمی بوده که قرن‌هاست در طب گیاهی برای کاهش سرفه و درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات بسیاری در رابطه با این ماده صورت گرفته و نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که ریشه گل ختمی همچون آنزیمی سبب شل شدن مخاط گلو و به دام انداختن باکتری‌ها شده و با برخورداری از خاصیت ضد التهابی به کاهش تورم در غشاهای مخاطی کمک می‌کند. مصرف این دمنوش برای سرفه بسیار خوب بوده و سبب تسکین آن می‌شود.

تهیه دمنوش ریشه گل ختمی

  1. 1 قاشق غذاخوری ریشه گل ختمی را با یک و نیم فنجان آب مخلوط کرده
  2. و روی فنجان پوششی قرار داده
  3.  اجازه دهید 6 تا 8 ساعت دم بکشد
  4. برخلاف سایر دمنوش‌های گفته شده در بالا، این دمنوش باید در دمای اتاق نوشیده شود که بهترین فواید برای درمان سرفه حاصل گردد.

در مصرف این دمنوش باید نکاتی را مد نظر قرار دهید، برای مثال به دلیل تاثیری که ریشه گل ختمی بر جذب دارو‌ها داشته، باید چند ساعت قبل یا بعد از مصرف داروهای خوراکی، نوشیده شود. همچنین خانم‌های باردار نمی‌توانند از این دمنوش استفاده کنند.

بهترین دمنوش برای سرفه در فصل سرما

استفاده از دمنوش برای سرفه در طب سنتی همیشه رایج بوده و هم اکنون نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. شما با خرید انواع دمنوش از عطاری یا فروشگاه آنلاین و نوشیدن دمنوش‌های خانگی در فصل زمستان می‌توانید از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آنفولانزا و کرونا جلوگیری کرده و سیستم ایمنی بدنتان را نیز بهبود دهید.

طبیعی بودن این دمنوش‌ها سبب شده که افراد بسیاری به جای استفاده از داروهای شیمیایی موجودر بازار به سمت آن‌ها کشیده شوند. شما می‌توانید این دمنوش‌ها را حتی در صورت سلامت کامل نیز مصرف کرده و از ابتلا به بیماری در فصل سرد زمستان پیشگیری کنید.

 

منبع : goodhousekeeping

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *