آیا برنزه کردن پوست خطر و عوارض دارد؟

از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ترندهای فصول گرم سال در تابستان و بهار، می‌توان به برنزه کردن پوست اشاره نمود. فرقی ندارد، خانم‌ها و آقایان همه علاقه‌مند به داشتن پوستی برنزه و طلایی هستند که به صورت یکدست و جذاب بدرخشد.

مضرات برنزه کردن

مضرات برنزه کردن

به صورت کلی مضرات برنزه کردن را می‌توان در چند مورد زیر خلاصه کرد:

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  1. آفتاب سوختگی
  2. پیری زودرس
  3. سرطان پوست
  4. آسیب به چشم
  5. آسیب به سیستم ایمنی بدن

برنزه كردن پوست با آفتاب

برنزه كردن پوست با آفتاب

یکی از نخستین و دردسترس‌ترین روشهاي برنزه كردن پوست با آفتاب، دراز کشیدن در زیر نور خورشید برای مدت زمانی طولانی است. این روش افزون بر زمان بسیاری که طلب می‌کند، عوارض و مشکلاتی را هم برای پوست و سلامت ارگان‌های داخلی شما به دنبال خواهد داشت. هنگامی که صحبت از برنزه شدن پوست با آفتاب به میان می‌آید، ممکن است حتی تصورش را هم نکنید که این مسئله ممکن است برای شما چه عوارضی به همراه داشته باشد.

پوست اشخاص مختلف واکنش‌های گوناگونی در مقابل آفتاب از خود نشان می‌دهد، بعضی زودتر و بعضی دیرتر برنزه می‌شوند و دلیل این مسئله تا حد بسیاری به ملانین و رنگدانه‌های موجود در پوست هر شخص بستگی دارد.

کسانی که پوست روشن‌تری دارند، در ساختار پوست خود ملانین کم‌تری دارند و به همین علت ممکن است التهاب و قرمزی پوست را در هنگام برنزه شدن تجربه نمایند. با این حال کسانی که پوست تیره‌تری دارند نیز در معرض خطر آفتاب سوختگی قرار دارند. اولین مشکلی که برنزه کردن پوست با آفتاب برای ما به همراه خواهد داشت، التهاب و آفتاب سوختگی سطحی است.

ممکن است برنزه کردن پوست و آفتاب گرفتن در وهله اول حس خوشایندی در وجود شما ایجاد نماید و افزون بر تامین ویتامین د مورد نیاز بدن، موجب بهبود حال روحی و خلق و خوی شما هم بشود. اما توجه کنید که قرارگیری مداوم و طولانی مدت در معرض آفتاب، مشکلاتی را با خود به دنبال دارد و گاهی این عوارض جبران ناپذیر هستند:

کم آبی بدن

کم آبی بدن

قرار گرفتن در معرض آفتاب باعث افزایش تعریق و تبخیر آب بدن شده و دهیدراتاسیون و خشکی پوست را منجر خواهد شد. ممکن است گرمازدگی حاصل از این کم آبی به شدت خطرناک باشد.

عرق سوز (بثورات حرارتی)

عرق سوز (بثورات حرارتی)

قرار گرفتن مکرر در معرض آفتاب، موجب ایجاد انواع عرق سوز روی بدن خواهد شد. این مشکل به شکل لکه‌های قرمز و قهوه‌ای رنگ روی پوست بدن ظاهر شده که هم دردناک هستند و هم گاهی درمان دراز مدتی دارند.

پیری زودرس پوست

از اصلی‌ترین عوارض برنزه کردن با نور خورشید، تسریع روند پیر شدن پوست است. نور آفتاب، به‌ویژه در تابستان، درصد بسیار زیادی از اشعه ماورا بنفش را بر سطح پوست می‌تاباند. این اشعه‌ها موجب فعال شدن رادیکال‌های آزاد پوستی و واکنش‌های اکسیدانت می‌شود که در نتیجه موجب پیری زودرس پوست می‌گردد.

ملانوم و سایر سرطان‌های پوستی

ملانوم و سایر سرطان‌های پوستی

اشعه خورشید از آنچه شما تصور می‌کنید، بسیار قدرتمندتر است. بسته به تغییر شرایط اقلیمی در چند سال گذشته و بررسی مضراتی که نور آفتاب برای پوست اشخاص متفاوت در گوشه گوشه جهان به وجود آورده است، توصیه جدی تمامی متخصصین پوست اجتناب از مواجه با آفتاب مستقیم است.

صدمات وارد شده به پوست توسط نور خورشید گاهی به شکل عوارض جبران ناپذیر بروز پیدا می‌کند؛ همان‌گونه که ابتلای درصد زیادی از مبتلایان به ملانوما و سرطان پوست در سالیان اخیر، به علت قرار گیری بیش از اندازه و بدون محافظ در معرض نور خورشید بوده است.

قیمت انواع محصولات مراقبت و بهداشت پوست اورجینال

 

آسیب به چشم

آسیب به چشم

برخورد دراز مدت نور خورشید با چشم، می‌تواند باعث تحریک بیش از اندازه سلول‌های شبکیه و صدمه اساسی شود. در این حالت چشم‌ها به آفتاب سوختگی دچار می‌شوند که التهاب قرنیه را به همراه دارد. این عارضه جدی، با اسم فتوکراتیت یا کراتیت فرابنفش شناخته می‌شود.

با تمام مشکلات و عوارضی که در رابطه با برنزه کردن پوست در برابر آفتاب گفته شد، هستند کسانی که بازهم مشتاقانه به انجام این عمل می‌پردازند. به همین علت بهتر است هم از موادی مثل انواع روغن‌های برنزه کننده استفاده گردد که دارای SPF مناسب برای ماندن در آفتاب هستند و هم اینکه به زودتر رنگ گرفتن پوست کمک می‌نمایند.

چند نکته جهت برنزه کردن پوست در آفتاب

چند نکته جهت برنزه کردن پوست در آفتاب

  • حتما همراه خود آب جهت نوشیدن داشته باشید.
  • از عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر استفاده نمایید.
  • ضد آفتاب مناسب جهت برنزه کردن پوست را به هیچ‌عنوان فراموش نکنید. این ضد آفتاب‌ها دارای SPF بالاتر از نرمال هستند و به طور اختصاصی جهت ماندن طولانی زیر آفتاب فرموله شده‌اند.
  • تهیه و استفاده از انواع ژل‌های سوختگی پوست و پس از آفتاب گرفتگی را فراموش ننمایید. به‌خصوص ژل‌های افترسان که دارای آلوئه‌ورا هستند خاصیت ترمیمی و خنک‌کنندگی برای پوست دارند.
  • جهت برنزه شدن به طور طبیعی و با نور خورشید، هر روز زیر آفتاب نروید. بهترین حالت یک روز در میان است که می‌توانید از آفتاب استفاده نمایید.
  • هر سری بیشتر از نیم ساعت زیر نور افتاب دراز نکشید.
  • در صورتی که پس از ماندن زیر آفتاب حس وزوز گوش، خستگی، دل به هم خوردگی یا حالت تهوع پیدا نمودید حتما به سایه بروید؛ امکان دارد در آستانه گرمازدگی باشید.
  • فراموش نکنید بهترین زمان برای آفتاب گرفتن فاصله زمانی صبحگاهی پیش از ده صبح و در هنگام عصر پس از ساعت 4 است.

برنزه مصنوعی پوست

برنزه مصنوعی پوست

طبق تحقیقاتی که اخیرا در راستای عوارض برنزه کردن پوست با بهره‌گیری از نور آفتاب انجام شده، فرآیند طبیعی برنزه کردن به‌شدت خطرناک شناخته شده و به منظور یکی از فاکتورهای بروز سرطان پوست مطرح شده است. برنزه کردن مصنوعی پوست، در حقیقت استفاده از روش‌هایی است که شخص می‌تواند بدون اتلاف وقت و همچنین بدون تحمل صدمات احتمالی نور افتاب، پوست خود را تا درجه دلخواه و مناسب برنزه و درخشان کند.

این روش‌ها به دلیل مزایایی که در مقایسه با نحوه برنزه كردن پوست با افتاب دارند سریعا در حال محبوب شدن در میان مردم هستند.

برنزه شدن با سولاریوم

برنزه شدن با سولاریوم

تخت برنزه کننده یا همان سولاریوم از رایج‌ترین روش‌های برنزه کردن پوست است. تخت برنزه یا آفتاب، دستگاهی است که با استفاده از لامپ‌های UV  جهت برنزه کردن پوست استفاده می‌گردد. معمولا هر تخت دارای 10 تا 15 لامپ UV است و تابش اشعه‌های پدید آمده توسط این لامپ‌ها بر سطح پوست، باعث برنزه شدن آن خواهد شد.

مقدار برنزه شدن پوست هم رابطه مستقیمی با مدت زمان قرار گرفتن در معرض تابش تشعشعات ساطع شده از این لامپ‌ها دارند. هرچند مقدار این تشعشعات کاملا قابل تنظیم بوده و بسیاری از اشخاص این روش برنزه کردن را کاملا بی‌خطر می‌دانند، اما حقیقت این است که قرارگیری مداوم و دراز مدت در معرض این اشعه‌ها می‌تواند مشکلات پوستی جدی را برای شما به دنبال داشته باشد.

مطالب مرتبط:  درمان آفتاب سوختگی با ساده‌ترین روش‌های خانگی

 

سوختگی پوست:

اگر تکنسین مربوطه، تنظیمات دستگاه را اشتباه انجام دهد، امکان دارد در کسری از ثانیه بخش وسیعی از پوست بدن شما دچار سوختگی و صدمات جدی شود.

حساسیت پوستی:

حساسیت پوستی

استفاده مداوم از دستگاه برنزه کننده و قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض تشعشعات ساطع شده از لامپ‌های این تخت، می‌تواند پوست شما را دچار حساسیت، آسیب و نازک شدن کند.

آسیب به چشم:

پیش از آنکه از سولاریوم استفاده نمایید، از وجود عینک‌های ویژه محافظت از چشم در مرکز مربوطه اطمینان حاصل کنید. برخورد مستقیم این تشعشعات به چشم، قادر است خطرات جدی مثل آب مروارید و التهاب قرنیه را به همراه داشته باشد.

لوسیون برنزه کننده

لوسیون برنزه کننده

از به صرفه‌ترین روش‌های موجود جهت برنزه کردن پوست، روش مصنوعی استفاده از لوسیون‌های برنزه‌کننده است که کاربری بسیار ساده‌ای در مقایسه با دیگر روش‌ها دارند. جهت برنزه کردن پوست خود با این روش، لازم است لوسیون برنزه کننده مناسب و باکیفیتی را از فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه کنید و میزان مناسبی از آن را روی پوست ماساژ بدهید.

مطالب کاربردی:  تشخیص انواع رنگ پوست با روش‌های ساده و کاربردی

 

نکته منفی این روش طولانی بودن آن است. زیرا معمولا جهت رسیدن به میزان دلخواه برنزه شدن پوست، باید چند ساعتی را صبر نمایید. همچنین اگر برای این تفکر اشتباه که سولاریوم برای ترک پوست خوب است، به انجام آن می‌پردازید، باید بگوییم که بهترین روش جهت پنهان نمودن ترک‌های پوستی استفاده از لوسیون‌ها یا کرم‌های برنزه کننده‌ است. این محصولات حاوی موادی هستند که رنگ لایه‌ بیرونی پوست را برنزه می‌کنند.

دقت داشته باشید که استفاده از این روش به ظاهر ساده و راحت هم می‌تواند گاهی عوارضی مثل ایجاد لکه پوستی و حساسیت را به همراه داشته باشد.

پپتیدهای برنزه کننده

پپتیدهای برنزه کننده

به‌روزترین فناوری موجود جهت برنزه کردن پوست بدن، استفاده از پپتیدهای برنزه کننده است. در این روش، بدون استفاده از اشعه UV و مواد شیمیایی پوست شما برنزه می‌شود. در این فناوری پپتیدهای برنزه‌کننده، سلول‌های رنگدانه‌ای پوست (ملانوسیت) را تحریک نموده و موجب تولید رنگدانه طبیعی و پررنگ‌تر توسط بدن می‌شود.

مطالب پربازدید:  لیست انواع بهترین برنزه کننده موجود در بازار

 

در این نحوه برنزه کردن، احتمال صدمه و حساسیت پوستی به حداقل مقدار خود رسیده و ماندگارترین و باکیفیت‌ترین رنگ برنز را به پوست بدن شما هدیه می‌نماید. این نکته را در نظر بگیرید که این روش تاکنون توسط FDA به طور قطعی تایید نشده است.

 

منبع : skincancer

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *