تاریخچه بلک فرایدی و زمان برگزاری آن

بلک فرایدی یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای آمریکای شمالی‌ به شمار می‌آيد که سنت آن تا خاورمیانه نیز کشیده شده است و بسیاری از کشورهای جهان این مناسبت را جشن می‌گیرند. در این مقاله ما تاریخچه بلک فرایدی و اطلاعاتی مفید از آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

بلک فرایدی چیه؟

اصلا بلک فرایدی چیست؟ معنی بلک فرایدی جمعه سیاه است که به آن حراج جمعه نیز می‌گویند. در جواب این سوال که بلک فرایدی کی هست، این روز جمعه بعد از روز شکرگزاری است که آخرین جمعه ماه نوامبر نیز به شمار می‌‌آيد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

این ماه که یک ماه قبل از سال نو میلادی و کریسمس است، مردم به تکاپو می‌افتند که خرید خود را در فروشگاه‌ها انجام دهند.

در این جمعه به خصوص از این ماه خاص حتی بسیاری از مردم مرخصی می‌گیرند که خرید سال نو خود را انجام دهند و از تخفیف‌های ویژه این روز استفاده کنند. از این رو یکی از شلوغ‌ترین روزهای سال در فروشگاه‌ها جهان جمعه سیاه است.

تاریخچه بلک فرایدی به چه زمانی بازمی‌گردد؟

در این قسمت به برهه‌های زمانی اشاره می‌کنیم که عبارت بلک فرایدی را استفاده کردند.

جمعه سیاه در سال ۱۸۶۹

برای دانستن تاریخچه بلک فرایدی باید به سال ۱۸۶۹ رجوع کنیم. اولین بار این اصطلاح در سپتامبر سال ۱۸۶۹ مورد استفاده قرار گرفت، اما نه با کاربردی که اکنون دارد.

تاریخچه بلک فرایدی به سال ۱۸۶۹ باز می‌گردد.

پس از آن که جنگ داخلی در امریکا به پایان رسید، دو سرمایه‌گذار به نام‌های جی گولد و جیمز فیسک شروع به خرید مقدار زیادی طلا در مدت زمانی کوتاه کردند و طلا را به انحصار خود درآوردند و از همین طریق به سود زیادی رسیدند.

دولت که از نیت آن‌ها خبر نداشت، مقدار زیادی طلا را به بازار تزریق کرد که قیمت‌ها ثابت شود. اما این اقدام سبب شد زندگی بسیاری از مردم با مشکلات افتصادی شدید دست و پنجه نرم کنند. به آن روز شوم جمعه سیاه یا بلک فرایدی گفتند.

مشاهده تخفیف‌های استثنائی در مدیسه

 

حراجمعه سال ۱۹۵۱

دیگر تاریخچه بلک فرایدی به سال ۱۹۵۱ باز می‌گردد. در نوامبر سال ۱۹۵۱ در مجله‌ای به نام Factory Management and Maintenance عبارت بلک فرایدی مورد استفاده قرار گرفت که کارگرانی اشاره داشت که در هماهنگی با یکدیگر دسته‌ جمعی با بهانه‌های مختلف مرخصی می‌گرفتند.

بنابراین روز بعد از روز شکرگزاری که جمعه بود را در مرخصی می‌‌گذراندند و در حقیقت ۴ روز از پنجشنبه تا یکشنبه را تعطیل بودند.

سیاجمعه در سال ۱۹۶۱

دیگر تاریخچه بلک فرایدی به سال ۱۹۶۱ باز می‌گردد. اولیل دهه شصت میلادی حسابداران سودهای خود را در دفاتر خود با رنگ مشکی مشخص می‌کردند.

فردای روز شکرگزاری تمام حساب‌های آن‌ها به رنگ مشکی بود، چراکه خریدهای مردم به سود می‌انجامید و حسابداران آن‌ها را در دفاتر خود ثبت می‌کردند. از این رو به این روز بلک فرایدی می‌گفتند.
در سال ۱۹۶۱ خیابان‌های فیلادلفیا پنسیلوانیا، و راچستر نیویورک به اندازه‌ای شلوغ می‌شد که پلیس این شهرها نام این روز را بلک فرایدی ‌گذاشتند.

این عبارت بار منفی و بدشگون داشت، چون از کلمه سیاه در آن استفاده شده‌ بود. به همین دلیل از عباراتی مانند جمعه بزرگ یا شنبه بزرگ استفاده کردند، اما این عبارت‌ها دوام چندانی نداشتند.

بلک فرایدی در سال ۱۹۷۵

تاریخچه بلک فرایدی دیگر به سال ۱۹۷۵ باز می‌گردد که دوباره این عبارت بر سر زبان‌ها افتاد. این عبارت به معنای شلوغ‌ترین روز خرید مورد استفاده قرار می‌گرفت که مسلما همین امر سبب می‌شد که ترافیک سنگینی نیز در سطح‌ شهرها به وجود بیاید.

این کلمه در این زمان دیگر یک معنای منفی نداشت، چراکه با شنیدن آن همه به یاد آغاز زمان خرید برای تعطیلات می‌افتادند.

مطالب دیدنی:  سایبر ماندی چه فرقی با بلک فرایدی دارد؟

فلسفه حراج جمعه چیست؟

تخفیف‌ها نقش مهمی در ترغیب مردم به خرید در این روز ایجاد می‌کند.

اما چه دلیلی وجود دارد که مردم در این روز به خصوص به فروشگاه بیایند و خرید کنند. اصلی‌ترین دلیل تخفیفی است که بسیاری از شرکت‌ها و برندها به بهانه نزدیک شدن به آغاز تعطیلات روی کالاهای خود قرار می‌دهند.

این تخفیف‌ها سبب می‌شود که مردم بیش از پیش در آستانه تعطیلات ترغیب شوند و با استفاده از فرصت استثنایی پیش آمده خرید کنند. همین استقبال مردم سبب شده است که بین فروشگاه‌ها و شرکت‌ها رقابت‌هایی در جلب رضایت مشتریان به وجود بیاید. عبارتی وجود دارد به نام Doorbuster که به معنی شکستن در است.

در این روز به دلیل استقبال مردم از تخفیف‌ها صف‌های طولانی پشت درهای فروشگاه‌ها به وجود می‌آید و تراکم زیادی از مردم پشت درب‌های فروشگاه‌ها شکل می‌گرفت که حتی باعث شکسته‌ شدن درب‌ها می‌شد.
آنچه این جمعیت را به فروشگاه‌ها می‌کشاند، تخفیف‌ها بودند. در این روز به خصوص مردم فرصت را غنیمت می‌شمارند که انواع کالاها را خریداری کنند، از کالاهای ارزان‌قیمت گرفته تا کالاهای لوکس.

پرفروش‌ترین محصولاتی که مردم خریداری می‌کنند، عبارت هستند از گوشی‌های پرچم‌دار، تلویزیون‌های بزرگ، آخرین نسل دوربین‌ها و … حتی اجناس لوکس در این روز ممکن است که تا ۷۰ درصد تخفیف بخورد.

تاریخ بلک فرایدی در ترکیه چه روزی است؟

در ترکیه نیز بلک فرایدی با استقبال مردم رو به رو می‌شود.

ترکیه کشوری است که ایرانیان علاقه زیادی به خرید کردن در آن‌ دارند و چه روزی بهتر از بلک فرایدی. این روز در ترکیه مصادف است با ۱۷ آبان تا ۴ آذر. البته برای اطلاع دقیق‌تر بهتر است که سایت فروشگاه‌هایی که قصد خرید از آن‌ها را دارید را چک کنید.

 

منبع : history

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *