تمام آنچه که قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان باید بدانید

اکثر کودکان در فصول گرم سال بیشتر از خانه خارج می‌شوند تا زیر تابش مطبوع آفتاب، از تفریحات تابستانه لذت ببرند. ولی این تفریحات تا وقتی بی‌خطر محسوب می‌شوند که پوست فرزند شما با کرم ضد آفتاب کودک در مقابل پرتوهای خورشید، محافظت شود.

تمامی افراد با فواید کرم ضد آفتاب آشنایی دارند. اما اغلب در مواردی مثل استفاده از ضد آفتاب برای کودکان، استفاده در فصل زمستان یا به‌ویژه وقتی که بحث تجدید کرم ضد آفتاب مطرح است، غفلت می‌کنیم. در این مقاله به این مسئله می‌پردازیم که زمان استفاده از ضد آفتاب کودکان از چه سنی است و چرا استفاده از آن برای کودکان ضرورت دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کرم ضد آفتاب برای تمام افراد در تمام سنین لازم است. اشعه خورشید می‌تواند بسیار خطرناک بوده و سبب بروز مشکلات و بیماری‌های پوستی مختلفی شود. کودکان پوستی حساس دارند؛ والدین باید جهت محافظت از پوست فرزندان خود، کرم ضد آفتاب مناسبی برای آن‌ها انتخاب کنند. سوال اینجاست که ضد آفتاب مناسب کودکان چه ویژگی‌‌هایی باید داشته باشد؟ از چه سنی کودکان نیاز به مصرف ضد آفتاب دارند؟ چه تفاوت‌هایی بین ضد آفتاب کودکان و بزرگسالان وجود دارد؟

پرتوهای آسیب‌رسان خورشید

پرتوهای آسیب‌رسان خورشید

پرتو فرابنفش (UV) تابشی نامرئی بوده که قسمتی از طیف نور خورشید را تشکیل می‌دهد. پرتوهای فرابنفش قادرند به سلول‌های پوستی نفوذ نموده و ساختار آن‌ها را تغییر بدهند. سه نوع پرتو فرابنفش وجود دارد:

  • پرتو فرانبفش A یا UVA
  • پرتو فرابنفش B یا UVB
  • پرتو فرابنفش C یا UVC

پرتو فرابنفش A بیشترین منبع تابش خورشیدی در سطح زمین بوده که به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌نماید. این پرتو می‌تواند به بافت همبند صدمه رسانده و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش بدهد؛ این پرتو موجب شل‌شدن و افتادگی پوست هم می‌شود. پرتو UVB کمتر به عمق پوست نفوذ می‌نماید، ولی همچنان می‌تواند در ایجاد بعضی از انواع سرطان‌های پوست دخیل باشد؛

این پرتوها همچنین عامل اصلی بروز چین و چروک پوست هستند. پرتوهای UVC طبیعی خطری برای انسان ایجاد نمی‌کنند؛ چراکه به وسیله جو زمین جذب می‌گردند. استفاده از ضد آفتاب کودک موجب می‌شود تا این اشعه‌ها به پوست نفوذ نکند.

چرا باید از کرم ضد آفتاب برای کودکان استفاده کرد؟

چرا باید از کرم ضد آفتاب برای کودکان استفاده کرد؟

پوست کودکان کمتر از 2 سال به علت‌های متعدد، ازجمله ویژگی‌های ساختاری و عملکردی پوست، اغلب مستعد آسیب پس از مواجهه با نور خورشید است. لایه خارجی پوست (اپیدرم) در کودکان 10 برابر از پوست بزرگسالان نازک‌تر است. این امر آن‌ها را نسبت به خطرات احتمالی نور آفتاب مثل آفتاب‌سوختگی آسیب‌پذیرتر می‌کند.

بخش قابل توجهی از مواجهه با پرتوهای فرابنفش در طی زندگی یک شخص مربوط به پیش از 18 سالگی است. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید و آفتاب‌سوختگی‌های دوران کودکی می‌تواند به بروز کک‌ومک یا خال‌ و در نتیجه آن پیری زودرس پوست منجر گردد و حتی زمینه‌ساز بروز بعضی از سرطان‌ها (مثل ملانوما، یک نوع سرطان پوست بدخیم) در بزرگسالی شود.

بهترین کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

بهترین کرم ضد آفتاب برای کودکان چیست؟

اگر برای شما سوال شده که در میان کرم ضد آفتاب کودکان چی خوبه؟ باید بگوییم که در فرمولاسیون کرم‌های ضد آفتاب مواد مختلفی جهت مسدود یا منعکس ‌کردن پرتوهای خورشیدی وجود دارد. جهت بهره‌بردن از اثرات محافظتی ضد آفتاب، پیشنهاد می‌شود هر ناحیه‌ای از بدن کودک خود را که در معرض تابش آفتاب قرار می‌گیرد حداقل 15 الی 20 دقیقه پیش از بیرون‌رفتن، با کمک ضد آفتاب کودکان بپوشانید.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

نکات مهم در هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب کودک

ممکن است در انتخاب ضد آفتاب کودک دچار مشکل شده باشید، نکته‌ای که باید به آن توجه نمایید این است که متخصصان درمورد کرم‌های ضد آفتاب که به شکل اسپری هستند و ممکن است استنشاق شوند، هشدار داده و اعلام کرده‌اند کودکان به اصلا نباید از این نوع ضدآفتاب‌ها استفاده نمایند. همچنین ترکیباتی مثل اکسی‌بنزون و احتمالا اکتوکریلن، نباید در فرمولاسیون‌ کرم ضد آفتاب کودکان استفاده شده باشد.

کدام SPF برای ضد آفتاب کودک مناسب است؟

کدام SPF  برای ضد آفتاب کودک مناسب است؟

SPF یا فاکتور حفاظتی در مقابل آفتاب، نشانگر اثربخشی ضدآفتاب در پیشگیری از آفتاب سوختگی می‌باشد. جهت آن که متوجه شوید ضدآفتاب تا چند ساعت از پوست کودک خود در مقابل آفتاب سوختگی محافظت می‌کند، باید عدد SPF را در مدت زمانی که طول می‌کشد پوست کودک شما قرمز شود (در حالی که با ضدآفتاب پوشیده نشده است)، ضرب نمایید.

برای مثال، می‌توان از پوست کودکی که در 10 دقیقه قرمز می‌شود، با ضدآفتاب SPF 15 (که پرتوهای UVB را تا 93 درصد مهار می‌کند) برای حدودا 150 دقیقه تا دو ساعت و نیم در مقابل آفتاب‌سوختگی محافظت کرد. با این وجود، در زندگی واقعی دستیابی به این سطح از محافظت سخت است. عواملی مثل نوع پوست، شدت پرتو فرابنفش، شنا و خشک کردن بدن و مقدار ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، قادرند بر میزان محافظت ضدآفتاب تاثیر بگذارند.

انجمن متخصصان اطفال آمریکا (AAP) پیشنهاد می‌کنند از ضدآفتاب دارای SPF حداقل 30، برای کودکان استفاده نمایید. هرچه محصولی SPF بیشتری داشته ‌باشد (تا حد مشخصی)، محافظت بیشتری نیز دارد.  SPF 30  تا 97 درصد و SPF 50 تا 98 درصد از پرتوهای UVB را مهار می‌نماید. در واقع به SPF بالاتر هم نیازی نیست، چراکه حتی SPF100 نیز نمی‌تواند تمامی پرتوهای فرابنفش را مسدود نماید و نهایتا 99 درصد آن‌ها را مهار می‌کند.

کودکان از چه سنی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

کودکان از چه سنی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنند؟

6 ماهگی زمان آغاز مصرف ضد آفتاب در کودکان می‌باشد. البته این به معنای کنار گذاشتن دیگر روش‌های محافظت از نور خورشید که تا 6 ماهگی برای کودک خود استفاده کرده‌اید، نیست. پوشاندن کودک با لباس مناسب و راه‌رفتن در سایه، همچنان و برای همیشه، مهم هستند.

با افزایش سن، کودک زمان بیشتری را بیرون از خانه می‌گذراند، درنتیجه استفاده از کرم ضد آفتاب به محافظت از نواحی از پوست، مثل دست، صورت و گردن که در معرض تابش خورشید است، کمک می‌نماید.

برای فرزند خود از یک ضد آفتاب مخصوص کودکان که مینرال بوده و طیف‌گسترده (بدین معنا که از پوست در مقابل هر دو پرتو UVA و UVB محافظت نماید) با SPF 30 یا بالاتر و +++PA یا ++++PA استفاده نمایید.

مطالب کاربردی:  چگونه ضد آفتاب فاسد را تشخیص دهیم؟

 

چگونه از کودک خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنیم؟

چگونه از کودک خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنیم؟

یکی از اهداف اصلی کمپین‌های جلوگیری از سرطان پوست، حفاظت از کودکان در مقابل پرتوهای خورشید است.

نوزادان (بدو تولد تا 6 ماه)

برای کودکانی که کمتر از شش ماه سن دارند، مراقبت در مقابل نور آفتاب اندکی متفاوت است.

  • نوزادان زیر 6 ماه را باید از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارید.
  • از استفاده از ضدآفتاب ویژه کودکان برای نوزاد زیر 6 ماه خودداری نمایید. پوست ظریف و آسیب‌پذیر او توانایی متابولیسم و دفع موادی را که بیشتر در کرم‌های ضد آفتاب هستند را ندارد.
  • برای فرزند خود از لباس‌های سبک و محافظ در مقابل نور خورشید که امکان تبادل هوا دارد و دست‌ها و پاهای او را می‌پوشاند، استفاده نمایید.
  • از سایه‌بان کالسکه و چتر استفاده نمایید.
  • از محافظ‌های جداشونده جهت جلوگیری از ورود مستقیم نور آفتاب از پنجره‌های اتومبیل استفاده نمایید. در غیر این صورت با استفاده از فیلم‌های محافظ UV، پنجره خودروی خود را بپوشانید. این فیلم‌ها قادرند حدودا به میزان 100 درصد از ورود پرتو فرابنفش، بدون کاهش دید، جلوگیری نمایند.
  • صبح زود پیش از ساعت 10 یا پس از ساعت 4 بعد از ظهر کودک خود را برای استفاده از هوای آزاد بیرون برده و از کالسکه‌های سایه‌بان‌دار استفاده نمایید. هیچ‌گاه نوزاد را بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض نور آفتاب یا انعکاس آن قرار ندهید.

نوزادان (6 تا 12 ماه)

  • استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه بی‌خطر می‌باشد. کرم‌های ضد آفتابی را انتخاب نمایید که برای همین سنین طراحی شده و موجب سوزش چشم آن‌ها نمی‌شوند.
  • تمامی روش‌های محافظتی که برای نوزادان 0 تا 6 ماهه گفته شد، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه هم صادق است. اما در این مرحله از زندگی استفاده از ضد آفتاب هم باید به سایر موارد اضافه شود.
  • قبل از مصرف کرم ضد آفتاب آن را روی ناحیه کوچکی از پوست کودک تست نمایید، چون برخی از کودکان به ترکیبات موجود در این محصولات واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. به صورت کلی، کرم ضد آفتابی را انتخاب نمایید که ضدحساسیت و فاقد بو باشد.
  • کرم ضد آفتاب باید 30 دقیقه پیش از بیرون‌رفتن استفاده گردد و هر دو ساعت یک ‌بار یا پس از تماس آب با پوست (مانند شنا کردن) و تعریق شدید، تجدید شود.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب مخصوص کودکان، برای نوزادان 6 تا 12 ماهه بی‌خطر است.

کودکان نوپا تا 6 ساله

چگونه از کودک خود در مقابل نور آفتاب محافظت کنیم؟

محافظت از کودکان نوپا در مقابل نور آفتاب به تلاش بیشتری نیاز دارد. برای این رده سنی نیز تمامی نکات محافظتی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد، صادق است.

  • اطمینان حاصل نمایید که مابین ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر کودک در سایه باشد. فضایی را که کودک شما در آن بازی می‌کند، بررسی نمایید تا مطمئن شوید که سایه کافی وجود دارد.
  • اطمینان حاصل کنید که بدن کودک با لباس پوشیده شده است. لباس‌های آستین بلند نخی و الیاف طبیعی به رنگ روشن، خنک و راحت بوده و درعین حال از پوست در مقابل پرتو فرابنفش به‌خوبی محافظت می‌نمایند. لباس‌هایی که روی برچسب آن‌ها فاکتور محافظت در مقابل پرتو فرابنفش (UPF) ذکر شده است، قدرت حفاظت بیشتری دارند.
  • برای کودک خود یک کلاه لبه‌پهن که از گردن، صورت و گوش محافظت می‌نماید، تهیه نمایید. عینک آفتابی مخصوص کودک را نیز از یک برند معتبر تهیه کنید. عینک‌های فانتزی و نامعتبر، نه‌تنها از چشمان کودک شما محافظت نمی‌کنند، بلکه قادرند موجب آسیب بینایی شوند. هزینه‌ای که برای تهیه یک عینک آفتابی مناسب صرف می‌نمایید، در حقیقت هزینه محافظت از بینایی و سلامت چشم کودک شما در سالیان آینده است.

مطالب پربازدید:  نحوه درست استفاده از کرم ضدآفتاب برای داشتن پوستی سالم

 

سخن پایانی

محافظت از پوست کودکان در مقابل اثرات مضر نور خورشید بسیار اهمیت دارد و استفاده از کرم ضد آفتاب کودک یکی از اقدامات ضروری در این راستا به شمار می‌رود. باید گفت که ضد آفتاب کودکان برای بزرگسالان چندان تاثیری ندارد. هنگام انتخاب بهترین ضد آفتاب کودکان خارجی و ایرانی، به دنبال محصولی باشید که طیف‌‌گسترده و دارای حداقل SPF 30 باشد.

همچنین شما می‌توانید جهت تهیه ضدآفتاب مناسب به فروشگاه اینترنتی لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : childrens

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *