آشنایی با علائم دیابت برای همه ضروری است، چرا که در صورت تشخیص به موقع می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. در غیر این صورت این بیماری حتی می‌تواند جان بیمار را نیز بگیرد. در این مقاله به تفصیل راجع به این بیماری و علائم آن با شما صحبت خواهیم کرد.

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن به شمار می‌آيد که افراد مبتلا به آن باید با اقداماتی در طول زندگیشان، خود را از آن در امان نگه دارند. همینطور تمام مردم باید از علائم دیابت آگاهی داشته باشند که بتوانند آن را در اعضای خانواده خود تشخیص دهند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

با مراقبت‌های مداوم، این بیماری نمی‌تواند پیشرفت کند. دیابت زمانی ایجاد می‌شود که پانکراس قادر نباشد به میزان کافی انسولین تولید کند. در حالتی دیگر پانکراس انسولین لازم را تولید می‌کند، اما بدن بیمار قادر نیست که از انسولین تولید شده استفاده کند.

انسولین یک ماده بسیار مهم در بدن انسان است که وظیفه تنظیم کردن قند خون را دارد. اگر ترشح این میزان انسولین از کنترل خارج شود، آسیب‌های بسیار جبران‌ناپذیری در بدن به وجود خواهد آمد.

دیابت یکی از رایج‌ترین بیماری‌های دنیای امروز است.

چند نوع دیابت وجود دارد؟

در کل دو نوع دیابت وجود دارد که در این قسمت آن‌ها را به شما توضیح می‌دهیم. هر دو نوع این بیماری سبب افزایش قند خون می‌شود. این افزایش سبب می‌شود که به اعصاب، چشم‌ها، کلیه‌ها و دیگر اندام‌های بدن آسیب جدی وارد شود. علائم دیابت تقریبا در هر دو نوع شبیه به یکدیگر است، اما تفاوت‌هایی وجود دارد.

دیابت نوع ۱

این نوع از دیابت به عنوان یک بیماری خودایمنی دسته بندی می‌شود و به همین دلیل سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول‌های پانکراس را مورد حمله قرار می‌دهد. سیستم ایمنی سلول‌هایی را که مسئول تولید انسولین هستند را از بین می‌برد.

حدود ۱۰ درصد از بیماران مبتلا به دیابت به این نوع دچار هستند. این افراد باید به صورت روزانه انسولین تزریق کنند.

دیابت نوع ۲

در این نوع از دیابت بدن در برابر انسولین مقاومت پیدا می‌کند و در پی آن قند در خون شما انباشته می‌شود. در این نوع ممکن است که مشکل از پانکراس باشد و به اندازه کافی انسولین ترشح نکند. این نوع در افراد بالای ۳۰ سال خود را نمایان می‌کند و اغلب این افراد اضافه‌وزن دارند.

دیابت بارداری

دیابت بارداری در میان خانم‌های باردار شایع است که در آن جفت سلول‌های مسدودکننده انسولین ترشح می‌کند. با پایان دوران بارداری این دیابت درمان می‌شود.

علائم دیابت چیست؟

یکی از علائم دیابت خستگی شدید است.

آگاه بودن به علائم دیابت بسیار مهم است. افزایش قند خون به دلیل این بیماری همراه با علائمی خواهد بود که بسیار متفاوت هستند. برای اطمینان نیاز است تا بیمار حتما تحت نظر یک پزشک بررسی شود.

در زنان، مردان و حتی کودکان علائم به شکل متفاوت خود را نشان می‌دهند، اما به طور کلی در ادامه نشانه‌های دیابت را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • احساس گرسنگی بیش از حد و افزایش میزان تشنگی
  • کاهش وزن
  • یکی از علائم دیابت در ادرار تکرار آن است.
  • تار شدن دید
  • احساس خستگی شدید
  • ایجاد زخم‌هایی که بهبود پیدا نمی‌کنند.

علائم دیابت در مردان چیست؟

علائم این بیماری که به شکل عمومی در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، ممکن است که در مردان دیده شوند، اما علائم اختصاصی آن‌ شامل مواردی مانند کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ (ED) و قدرت عضلانی ضعیف است.

علائم دیابت در زنان چیست؟

علائم دیابت در زنان

در کنار علائم عمومی، دیابت در زنان شامل این موارد می‌شود: عفونت دستگاه‌ ادراری، عفونت پوستی، خشک شدن پوست و خارش شدید پوست.

علائم دیابت در کودکان

در کودکان مهم‌ترین علائم دیابت به صورت شب ادراری، احساس تشنگی، کاهش وزن و …. خود را نشان می‌دهد.

علائم دیابت خاموش چیست؟

وقتی که فردی هنوز در آستانه ابتلا به دیابت قرار دارد و به طور کامل این بیماری در او ظاهر نشده است، نشانه‌هایی شروع به بروز پیدا کردن می‌کنند که عبارت هستند از:

  • احساس خستگی شدید در طول روز
  • احساس تشنگی و گرسنگی زیاد
  • کاهش وزن
  • عفونت‌های مخمری
  • اختلال در نعوظ
  • اختلال در دید
  • عدم بهبودی زخم
  • بوی بد دهان

درمان دیابت چگونه است؟

در کل برای درمان این دو نوع دیابت، دو نوع درمان نیز وجود دارد؛ خانگی و دارویی.

سبک زندگی سالم برای مبتلایان به دیابت بسیار مهم است.

درمان خانگی و بدون دارو

  • برای درمان نوع ۱ درمان گیاهی وجود ندارد. اما برای نوع دوم می‌توانید اقداماتی انجام دهید که نیازی به دارو ندارد. این اقدامات عبارت هستند از:
  • تنظیم یک رژيم غذایی سالم که باید از یک متخصص دریافت شود.
  • ورزش کردن به شکل منظم کار دیگری است که این افراد باید انجام دهند.
  • کنترل وزن نیز از سایر روش‌هایی است که به این بیماران در کنترل دیابت نوع 2 کمک می‌کند.
  • خواب کافی
  • ترک سیگار
  • دور کردن استرس از خود

مطالب کاربردی: با این انواع دمنوش لاغری انفجاری چربی‌سوزی کنید

درمان دارویی دیابت

درمان دارویی نوع ۱ با تزریق انسولین امکان‌پذیر است. در درمان دارویی نوع دوم از انواع داروهای خوراکی یا تزریقی استفاده می‌شود که در نهایت سبب کنترل قند خون خواهند شد.

با استفاده از این داروها پانکراس برای تولید و آزادسازی انسولین تحریک شده و گلوکز به خون وارد می‌شود. آنزیم‌های معده با آزاد شدن، کربوهیدرات‌های موجود در معده را تجزیه می‌کنند. همینطور با این داروها حساسیت سلول‌ها به انسولین افزایش پیدا خواهد کرد.

تعدادی از این داروها عبارت هستند از: متفورمین، سیتاگلیپتین و امپاگلیفلوزین. حتما این نکته را در نظر داشته باشید که این داروها را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید، در غیر این صورت حتی ممکن است که جان شما در خطر بیفتد.

چه خوراکی‌هایی برای بیماران دیابتی خطرناک است؟

خوراکی‌هایی برای بیماران دیابتی

هر فردی باید مراقبت آنچه می‌خورد و می‌نوشد، باشد که از خطر ابتلا به دیابت خود را در امان نگه دارد. در این میان بیماران مبتلا به دیابت باید بیش از دیگران مراقب خود باشند، چرا که بالا رفتن قند خون می‌تواند جان آن‌ها را دچار خطرات جدی کند. خوراکی‌های خطرناک برای این بیماران عبارت هستند از:

  • انواع موادی که در خود نشاسته فراوان جای داده‌اند، مانند انواع غلات.
  • سبزیجاتی که به شکل کنسرو شده به فروش می‌رسند و سبزیجاتی که با کره، پنیر و سس پخته می‌شوند.
  • انواع میوه‌ها، آبمیوه‌ها و همینطور کمپوت‌ها و حتی میوه‌های خشک.
  • انواع پروتئین‌ها، لبنیات، چربی‌ها و شیرینی‌جات و همینطور نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه.

البته این موضوع بدین معنا نیست که شما اصلا نمی‌توانید که هیچ یک از این مواد خوراکی را مصرف کنید، بلکه باید آن‌ها را به میزانی مشخص وارد بدن خود کنید. برای اطلاع از این که هر کدام از این مواد را باید به چه میزان و مقداری مصرف کنید، حتما با پزشک خود مشورت داشته باشید.

دیابت خود را با راهکارهای ساده کنترل کنید

تمام مطالب گفته شده در رابطه با علائم دیابت را خیلی جدی بگیرید، مخصوصا اگر در خانه کودک دارید. درمان دیر بیماری دیابت ممکن است که عوارض بسیار جبران‌ناپذیری برای شما در پی داشته باشد. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم گفته شده در این مطالب برای بیماری دیابت، قبل از انجام درمان‌های خانگی خودسرانه یا گوش دادن به تجربیات افراد غیر حرفه‌ای، به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان او قرار گیرید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *