معرفی بهترین دارو برای آبریزش بینی و درمان خانگی آن

آبریزش بینی و عطسه از مشکلات رایج در زمان سرماخوردگی یا مواقع حساسیت می‌باشد که در بعضی مواقع موجب اذیت فرد می‌شود. بری درمان آبریزش‌بینی باید به مصرف برخی از داروها روی آورید. در این مقاله از مدیسه به درمان فوری آبریزش بینی، درمان آبریزش بینی کودکان، جلوگیری از آبریزش بینی می‌پردازیم و باهم بررسی می‌کنیم برای آبریزش بینی چی خوبه؟

عوامل آبریزش بینی

عوامل آبریزش بینی

برای بررسی کردن این مشکل و تجویز داروهای مورد نیاز ابتدا باید به علت آن پی‌ببرید. حادترین علل بروز این مشکل ویروس‌ها، سینوزیت، آب و هوای سرد، دارو، هورمون‌ها، آلرژی، پولیپ بینی و … می‌باشد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

شما از طریق روش‌های گوناگون می‌توانید، به علت ایجاد کننده این مشکل پی ببرید. اگر مخاط بینی غلیظ و زرد رنگ باشد، نشان دهنده وجود ویروس است. اگر مشکلات آلژیک سبب بروز این مشکل شده، مخاط بینی شفاف و به همراه خارش خواهد بود. غالبا برای این مشکلات داروهای سرماخوردگی تجویز می‌شوند.

آبریزش‌بینی می‌تواند نشان دهنده التهاب‌های بینی باشد. این نوع بافت‌ها در زمان ورود یک شی خارجی التهاب پیدا خواهند کرد. به همین خاطر بدن مخاطی تولید کرده تا ماده حساسیت زا از را خارج کند. مخاط موجود درون بینی اصولا شفاف بوده و گاهی سبز یا زرد می‌شود. این مورد نشان‌دهنده عفونت‌هایی جدی است. در این مواقع حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

انواع داروها و موارد مصرف

انواع داروها و موارد مصرف

چند نوع دارو در درمان این بیماری تاثیرگذار هستند. شما می‌توانید این داروها را بدون نسخه نیز از داروخانه‌ها دریافت کنید. بعضی از این دسته داروها مصرف آلژیک دارند. همانگونه که پیشتر اشاره شد در زمان مصرف این داروها اول باید علت اصلی آن را هم دانست.

اسپری بینی

اسپری بینی

یکی از راهکارهای اثرگذار و بهترین دارو برای آبریزش بینی اسپری‌های بینی هستند. اسپری به قطع آبریزش‌بینی کمک می‌کند. این دارو انواع مختلفی داشته و بنا به نیاز و مشکل شما تجویز می‌شوند. در بعضی از موارد هم برای تجویز این دارو باید از قبل آزمایش‌هایی داده باشید.

این نوع اسپری‌ها برای انتقال درست دارو به درون بینی مصرف می‌شوند. در اکثر مواقع این نوع اسپری‌ها برای درمان بیماری‌های آلژیک یا سرماخوردگی مصرف می‌شوند. در مواردی که دچار خارش بینی، عطسه و گرفتگی بینی می‌شوید این دارو گزینه مناسبی خواهد بود. این اسپری‌ها انواع مختلفی داشته که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • اسپری بینی سالین محلولی از آب و نمک می‌باشد برای شست و شو دادن بینی کاربرد دارد.
  • ماست سل بینی که مثل کرومولین است و برای تثبیت کننده‌های موضعی می‌باشد.
  • استروئید موضعی که فلوناز و ناسونکس می‌باشند.
  • آنتی هیستامین‌های موضعی مثل آستیلن، پاتاناز و آسپرو.
  • آنتی کولنرژیک موضعی مثل آترونت بینی

مطالب کاربردی:  درمان درد معده با طب سنتی و در خانه

 

مصرف قرص آبریزش بینی و داروهای OTC

مصرف قرص آبریزش بینی و داروهای OTC

این داروها برای درمان بیماری سرماخوردگی تجویز شده و در جلوگیری از آبریزش‌بینی نیز موثر هستند. با توجه به این نکته که در دوران سرماخوردگی بینی دچار التهاب و گرفتگی می‌شود، این قرص‌ها می‌تواند، آن را بهبود دهد. برای مصرف این قبیل داروها باید به پزشک معالج مراجعه نمود.

  • داروهای ضد گرفتگی مثل سودافد که برای از درمان سرماخوردگی و گرفتگی‌های بینی تجویز می‌شود.
  • مسکن‌های درمان التهاب نظیر استامینوفن و داروهای ضد التهاب که غیراستروئید باشند و آسپرین و ادویل می‌باشند. این داروها به بهبود کمک نکرده ولی سبب تسکین دردهای ناشی از التهابات می‌شوند.
  • قرص آنتی هیستامین برای آبریزش بینی بسیار کارساز بوده و آنتی‌هیستامین‌هایی همچون قرص آبریزش‌بینی سیتریزین و دیفین‌هیدارمین و مصرف قرص‌های لوراتادین برای تسکین دردهای آلژیک موثر می‌باشند.

شربت‌های سرماخوردگی

شربت‌های سرماخوردگی

شربت‌های سرماخوردگی هم می‌توانند در درمان این مشکل و همچنین آبریزش بینی بعد از عمل موثر واقع شوند. این شربت هم برای کودکان تجویز شده و هم برای افراد بزرگسال اثرگذار خواهد بود. در این شربت‌ها از استامینوفن و آنتی‌هیستامین استفاده می‌شود. این شربت ضد گرفتگی بینی نیز می‌باشد.

قرص آنتی بیوتیک

آنتی بیوتیک‌ها نیز یکی دیگر از موارد مصرفی در درمان آبریزش‌بینی هستند. آنتی بیوتیک‌ها برای مشکلاتی مانند عفونت‌های ویروسی کاربرد بسیاری ندارند. در صورتی که فرد دارای عفونت‌های باکتریایی باشد، تجویز این نوع داروها صورت می‌گیرد.

مطالب پربازدید:  دلایل و درمان سرد مزاجی در زنان و مردان

 

آموکسی سیلین

آموکسی‌ها نیز در کاهش آبریزش‌بینی بسیار اثرگذار خواهند بود. این داروها مخاط موجود در بینی را خشک نموده و هر نوع ویروس موجود در بدن را از بین می‌برند. یکی از راهکارهای موثر و ساده برای رفع این مشکل همان آموکسی‌ها خواهند بود.

درمان خانگی آبریزش بینی

حال اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید از دارو برای درمان مشکل خود استفاده کنید ما چند راه حل فوری و آسان را برای درمان آبریزش بینی در خانه برای شما آورده‌ایم:

درمان آبریزش با زنجبیل

درمان خانگی آبریزش بینی

زنجبیل یک ضد ویروس، ضد باکتری و ضد خلط طبیعی بوده که به کاهش تولید بیش از اندازه مخاط و خارج شدن آن کمک می‌کند. مصرف زنجبیل آبریزش را به مرور زمان بهبود بخشیده و نباید انتظار داشت تا با مصرف زنجبیل، آبریزش‌بینی فورا قطع شود. برای بهره گرفتن از خواص زنجبیل و کمک به درمان آبریزش، در طول روز دو تا سه بار چای زنجبیل به همراه عسل میل کنید.

قیمت انواع دمنوش طبیعی و اورجینال

 

قطع آبریزش بینی با خوردن ریحان

قطع آبریزش بینی با خوردن ریحان

شاید تعجب کنید ولی خوردن ریحان می‌تواند به قطع آبریزش کمک بسیاری کند. ریحان با داشتن خواص ضدمیکروبی، ضدقارچی، همچنین ضدویروسی و گرم کردن بدن به کاهش آبریزش‌بینی کمک بسیاری خواهد کرد. برای قطع آبریزش با خوردن ریحان، کافیست قبل از صبحانه و قبل از رفتن به رخت خواب، سه یا چهار برگ ریحان را جویده و قورت دهید.

مرطوب نگه داشتن

مرطوب نگه داشتن بینی، بهترین گزینه برای پیشگیری از مسدود شدن مجاری تنفسی است. مرطوب نگه داشتن ناجیه بینی همچنین، روشی عالی برای پیشگیری از عفونت‌های سینوسی و گوش است. یکی از روش‌های کارآمد برای کنترل آبریزش، مصرف مقدار کافی مایعات در طول شبانه روز است.

شستشوی بینی با آب نمک

شستشوی بینی با آب نمک

شستشو بینی با آب نمک یکی از بهترین داروهای خانگی برای درمان یا جلوگیری از آبریزش است. شستشوی بینی با آب نمک کمک کرده تا مخاط‌های به وجود آمده از بین بروند و عمل تخلیه آن نیز به آسانی انجام شود. این کار تمام حفره‌های بینی را کاملا باز کرده و کمک می‌کند بهتر نفس بکشید.

درمان آبریزش بینی با داروهای کارآمد

داروهای کاربردی دیگری هم در این زمینه می‌توانند، اثرگذار باشند. سفالکسین، آگمنتین، زیتروماکس، بیاکسین و … نیز در قطع آبریزش بینی می‌توانند، تاثیرگذار واقع شوند. این داروها بسیار کاربردی بوده و شما می‌توانید با تجویز دکتر یا بدون تجویز دکتر هم آن‌ها را از داروخانه تهیه کنید.

 

منبع : buzzrx

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *