مراقبت از کودک

انتخاب لباس، صندلی، تخت، نوع تغذیه و محصولات بهداشتی مراقبت از کودک همگی تصمیمات مهمی بوده که ممکن است تازه والدان را سردرگم نماید. واضح است که مادر یا پدر شدن یکی از شیرین‌ترین لحظات زندگی هر فرد است، ولی این لحظه می‌تواند مسئولیت‌های فراوانی را هم به همراه داشته باشد. از لحظه ورود این عضو کوچک به خانواده، هر تصمیمی که گرفته می‌شود در سلامت و آینده کودک اثرگذار است.

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که باید به عنوان والد گرفته شود، انتخاب درست محصولات مراقبت از کودک است؛ چراکه محصولات مضر می‌توانند مشکلات پوستی و تنفسی ایجاد نمایند و حتی در آینده منجر به کم هوشی، اختلال کمبود توجه، مشکلات تیروئیدی و نازایی گردد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

با توجه به آنکه چنین مسائل حساسی می‌تواند سبب اضطراب والدین زمان خرید محصولات مراقبت از پوست کودکان شود، در این مقاله از مدیسه راهنمای کاملی در مورد محصولات بهداشتی و مراقبت های روتین کودکان و همچنین اطلاعاتی در رابطه با اینکه چگونه از پوست کودکان مراقبت کنیم را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

محصولات پوستی ضروری مراقبت از کودک

محصولات پوستی ضروری کودک

به صورت کلی شوینده‌ها و شامپوها برای پوست حساس کودک مناسب‌تر می‌باشند؛ چرا که صابون‌های کودک ممکن است سبب خشکی پوست شوند. با توجه به اینکه پوست نوزاد لطیف و آسیب‌پذیر است، انتخاب محصولات مناسب بهداشتی مراقبت از پوست کودکان اهمیت زیادی دارند. در ادامه فهرستی از محصولات پوستی ضروری برای کودکان و نوزادان را تهیه کرده‌ایم که به شرح زیر می‌باشد:

  • لوسیون کودک: استفاده از مقدار اندکی لوسیون بدن، به مرطوب ماندن پوست کودک کمک می‌نماید.
  • پماد سوختگی پای نوزاد: پا و بدن نوزاد در تماس با پوشک دچار عرق‌سوختگی و التهاب شده که با استفاده از پماد سوختگی پای نوزاد می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
  • روغن بچه: ماساژ نوزاد تازه متولد شده با روغن‌های گیاهی می‌تواند به آرام شدن او کمک نماید.
  • پودر شوینده مخصوص لباس کودک: پودر و مایع لباسشویی معمولی جهت لباس نوزاد بیش از اندازه قوی است. برای این منظور پیشنهاد می‌شود برای کودکان از شوینده ملایم‌تری که تا حد امکان رایحه نداشته باشد استفاده گردد.
  • پودر بچه: پودر بچه هم جهت مقابله با عرق‌سوز شدن پوست کودک به کار می‌رود. در زمان خرید، پودر بچه بدون تالک انتخاب نمایید و آن را به آلت تناسلی و صورت نوزاد نزنید. تالک یا پودر ذرت موجود در پودر بچه می‌تواند برای کودک مشکلات تنفسی ایجاد کند.

نحوه انتخاب محصولات بهداشتی مراقبت از پوست نوزاد و کودک

نحوه انتخاب محصولات بهداشتی مراقبت از پوست نوزاد و کودک

در مرحله نخست باید اطلاعات نوشته شده بر روی بسته‌بندی محصول را مطالعه نمایید. قطعا این کار با توجه به تنوع زیاد محصولات بسیار سخت است، ولی درصورتی که برای نخستین بار قصد خرید محصولی را دارید، حتما باید این کار را انجام بدهید.

هیچ‌گاه محصولی را به علت بسته‌بندی زیبای آن خریداری نکنید. همچنین ادعاهای شرکت سازنده را که بر روی بسته‌بندی چاپ می‌شوند، بدون تحقیق نپذیرید. به طور کلی، بهتر است تا حد امکان برای کودکان از محصولات دارای ترکیبات طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. جهت انتخاب محصول مناسب کودک خود می‌توانید از نکات زیر استفاده نمایید:

با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید

با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید

متخصص اطفال بهترین و دقیق‌ترین اطلاعات را در رابطه با محصولات بهداشتی و کودک و ترکیبات مضر احتمالی آن‌ها در اختیار داشته و بسیار سریع‌تر از دیگران با محصولات جدید آشنایی پیدا می‌نماید. همچنین کودک شما ممکن است آلرژی خاصی داشته باشد که شما از آن بی‌خبر باشید و پزشک بتواند آن را تشخیص بدهد. در نتیجه، محصولات مورد تایید پزشک متخصص اطفال را انتخاب نمایید و مطمئن شوید که این محصولات تست شده باشند.

از محصولاتی با ترکیبات حساسیت‌زا اجتناب کنید

زمانی که برای کودک خرید می کنید، چه خرید لباس باشد، چه غذا و چه محصولات بهداشتی کودک، باید حتما از حساسیت های کودک آگاهی داشته باشید. اگر پیش از این از محصولی استفاده می کردید، اما به دلیل حساسیت آن را کنار گذاشته اید، ترکیبات به کار رفته در آن را بررسی کنید تا در خریدهای بعدی از محصولات دارای چنین ترکیباتی استفاده نکنید.

از محصولاتی با رایحه قوی و مصنوعی استفاده نکنید

از محصولاتی با رایحه قوی و مصنوعی استفاده نکنید

رایحه‌ها هم‌زمان قادرند تا برای کودکان آرامش‌بخش و آزاردهنده باشند. ممکن است استفاده از محصولات رایحه‌دار برای کودک مشکلات تنفسی به وجود آورده و یا در خلق او تغییر ایجاد نماید. در نتیجه، از محصولاتی استفاده کرده که رایحه ملایم‌تری داشته باشند.

کیفیت را به کمیت ترجیح دهید

قطعا هیچ پدر و مادری بر سر سلامتی کودک خود ریسک نکرده و می‌داند که جهت خرید محصولات باکیفیت، باید هزینه بیشتری پرداخت نماید. ولی وقتی که این محصولات در فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی تخفیف می‌خورد، برخی از والدین تعداد زیادی از آن‌ها را به طور یک‌جا خریداری کرده و در نتیجه امکان دارد برای کودک خود از محصول منقضی شده استفاده نمایند.

از برندهای شناخته شده مراقبت از کودک خرید کنید

از برندهای شناخته شده خرید کنید

وقتی که قصد خرید محصولات بهداشتی مراقبت از کودک را دارید، همیشه به دنبال مارک‌های معروف و شناخته شده باشید. این برندها به احتمال قوی محصولات باکیفیت‌تری تولید کرده که در آزمایشگاه تست شده‌اند و متخصصان اطفال هم سلامت آن‌ها را تایید کرده‌اند. همچنین می‌توانید از دیگر والدینی که می‌شناسید سوال نمایید و از تجربیات آن‌ها استفاده کنید.

به نظرات کاربران و امتیاز محصولات توجه کنید

چنانچه قصد دارید خرید خود را به طور آنلاین انجام بدهید، حتما نظرات کاربرانی که از محصول استفاده کرده‌اند و  همچنین امتیاز آن‌ها برای محصول را بررسی کرده تا از کیفیت و تاثیرگذاری محصول برای کودکان خود اطمینان حاصل نمایید. درصورتی که محصولی شکایت و نارضایتی بیش از اندازه معمول داشت، بهتر است به دنبال محصول دیگری باشید. امتیاز محصول هم باید در حدی بالا باشد که اعتماد شما را جلب نماید.

به تاریخ انقضای محصولات مراقبت از کودک دقت کنید

به تاریخ انقضای محصول دقت کنید

زمان خرید به این مسئله دقت داشته باشید که حداقل 3 ماه باید از تاریخ انقضای محصولات بهداشتی کودک باقی مانده باشد. خرید تعداد بالا از یک محصول مثل لوسیون و کرم شاید عاقلانه نباشد؛ چرا که ممکن است تا وقتی که لوسیون اول را استفاده می‌کنید، باقی لوسیون‌ها منقضی بشوند.

قیمت انواع محصولات بهداشت و مراقبت پوست کودک

 

از محصولات حاوی مواد طبیعی استفاده نمایید

محصولاتی که دارای مواد طبیعی مثل شی باتر، روغن نارگیل و آلوئه ورا هستند، قادرند تا برای پوست کودک بهترین انتخاب باشند. دقت داشته باشید، محصولی که بر روی بسته‌بندی آن از عکس گل استفاده شده باشد یا رایحه‌ای شیرین و میوه‌ای دارد، الزاما از مواد طبیعی تهیه نشده است. برخی از شرکت‌ها محصولات خود را به دروغ به عنوان طبیعی و ارگانیک جا می‌زنند؛ به همین خاطر باید همیشه اطلاعات بسته‌بندی محصول را مطالعه نمایید.

باید مراقب تغییرات کودک خود باشید

باید مراقب تغییرات کودک خود باشید

گاهی تنها لازم است تغییرات پوستی یا حتی خلقی کودک خود را زیر نظر داشته تا مشکلات احتمالی او را تشخیص بدهید. چنانچه از محصول بهداشتی کودک یا پودر لباسشویی تازه‌ای استفاده می‌کنید، به دنبال خشکی پوست، التهاب یا بد خلقی کودک گشته و در صورت مشاهده این علائم، مصرف محصول بهداشتی را خاتمه داده و با پزشک متخصص مشورت نمایید.

مطالب کاربردی:  بهترین عطر کودکان بدون عوارض جانبی چیست؟

 

5 ترکیب مضر در محصولات بهداشتی کودک

همان‌گونه که پیش از این گفته شد، زمان خرید محصولات بهداشتی کودک باید اطلاعات نوشته شده بر روی محصول را با دقت مطالعه نمایید. در ادامه به ترکیبات مضر و سمی که می‌تواند در این محصولات وجود داشته باشد، می‌پردازیم:

پارابن

پارابن

زمان خرید محصولات بهداشتی کودک، بهتر است از تهیه محصولات دارای پارابن اجتناب کنید. پارابن‌ها نوعی نگهدارنده بوده که در محصولات آرایشی و پوستی زیادی مثل صابون‌ها و شامپوها وجود دارند. این مواد از رشد باکتری جلوگیری کرده و عمر محصول را افزایش می‌دهند، ولی درعین حال قادرند تا مشکلات گوناگونی را برای سلامتی به وجود آورند.

برای مثال، پارابن‌ها ممکن است تولید و میزان هورمون‌ها را در بدن مختل بسازند. به همین خاطر، بهتر است از محصولات دارای پارابن، به ویژه برای کودکان اجتناب نمایید. محصولات بسیاری در بازار وجود داشته که فاقد پارابن بوده که می‌توانید از آن‌ها استفاده نمایید.

سولفات

سولفات‎ها موادی سورفکتانت بوده که چربی را از سطح پوست پاک می‌نمایند و در شامپو، شوینده و صابون وجود دارند. سولفات با ایجاد کف و فوم، شستشوی چربی و کثیفی پوست را راحت‌تر می‌نمایند.

با این وجود، سولفات با از بین بردن چربی طبیعی پوست، سبب خشکی پوست شده و در نتیجه واکنش‌های آلرژیک و خارش به وجود می‌آورد و مشکلاتی مثل اگزما و پسوریازیس را حادتر می‌نماید. بسیاری از محصولات بهداشتی کودک مثل شامپو، لوسیون و صابون دارای سولفات هستند. برای سلامت بیشتر پوست کودک، زمان خرید به سراغ محصولات فاقد سولفات یا SLS بروید.

تالک

تالک

پودر تالک یکی از ترکیباتی بوده که در بسیاری از برندهای متنوع پودر بچه به کار می‌رود. اگرچه این پودر با رایحه خود حس خوشایند و باطراوتی ایجاد می‌نماید، ولی در واقع ماده‌ای آلرژی‌زا است و می‌تواند ریه را اذیت نماید. افزون بر آن، تالک معدنی مشکوک به سرطانی بودن می‌باشد و دانشمندان درحال تحقیق بر روی آن هستند. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم از محصولات بهداشتی کودک بدون تالک استفاده کنید؛ چراکه این محصولات با جایگزین‌هایی مثل پودر نشاسته ذرت، تاپیوکا و برنج تهیه می‌شوند.

الکل

بسیاری از محصولات بهداشتی مراقبت از کودک مثل دستمال مرطوب، ضدعفونی کننده و لوسیون، دارای الکل بوده که وظیفه از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها را برعهده دارند. با این وجود، الکل با حذف چربی طبیعی پوست، می‌تواند آن را به‌شدت خشک نماید. در مورد پوست کودکان این مسئله از اهمیت بالاتری برخوردار است؛ چراکه الکل ممکن است سبب خارش، التهاب و قرمزی پوست نوزاد شده و آن را در معرض عفونت قرار بدهد.

مطالب پربازدید:  قبل از انتخاب ضد آفتاب کودکان به این نکات مهم توجه کنید

 

روغن مینرال یا معدنی

روغن مینرال یا معدنی

ماساژ با روغن قادر است تا موجب ریلکس شدن و آرامش بیشتر کودک در زمان خواب شود. درصورتی که قصد دارید ماساژ با روغن را به روتین قبل از خواب کودک خود اضافه نمایید، حتما به نوع روغنی که از آن استفاده می‌کنید دقت داشته باشید. روغن‌های مینرال یا معدنی از فرآورده‌های جانبی نفت خام بوده که پوست را اذیت می‌کنند. جهت ماساژ کودک می‌توانید از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، زیتون یا آفتابگردان استفاده نمایید.

 

منبع : eurokidsindia

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “نکاتی برای انتخاب محصولات مراقبت از کودک

  1. آوالیفت گفت:

    مطلب جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *